vrijdag 3 juli 2009

Vrijdag, muziekjesdag (9)

In mijn vakantie plopte plots het zinnetje "Mam, weet jij wanneer ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb" weer eens in mijn hoofd.

Tom America speelde in een paar bandjes. Sammie America's Gasphetti (eind 70, begin 80) is de eerste die ik me kan herinneren. Een optreden voor de VARA. In onbeholpen engels met een brabants accent zingt hij in het engels een huwelijksaanzoek aan Nina Hagen. America's muziek werd daarna steeds nederlandstaliger, minder pop ook, meer kunstig.

De zin "Mam, weet jij ..." komt uit het lied Maternité dat gemaakt werd ter gelegenheid van de tentoonstelling La Grande Parade in het Stedelijk. Een mengeling van taal en afwijkend normale muziek. Een ander liedje over kunst gaat over mijn favoriete beeldend kunstenaar, Jan Schoonhoven.
Logisch zou nu, het is tenslotte Muziekjesdag, het afspeelbare liedje zijn. Maar kijk en luister zelf eens op de pagina van Tom America. Dingetjes van vroeger en fragmenten van het heden.
En daarna door naar Noord, een project dat America deed met Rob Moonen.

Och, toch maar een liedje. Tjielp, een gedicht van Jan Hanlo, op muziek van Tom America.

1 opmerking:

Unknown zei

Weet je wat ik zo leuk vind? Dat zoiets obscuurs en door mij gekoesterd nog meer liefhebbers blijkt te hebben. Ton dank voor deze herinnering.