dinsdag 7 juli 2009

Ding 14 IM

Het nadeel van Instant Messaging is, wat mij betreft dan, dat het vaak niet zo heel erg instant is.

Natuurlijk, ook ik heb in een grijzer verleden wel eens iets met een IM ding gedaan. Ik kan me vaag herinneren dat ik ooit in de Noordkop (toen alles nog bij het oude was) heb geprobeerd om collega's zo ver te krijgen om via een groeps-chat-ding te vergaderen. Maar dat is nooit verder dan een falende testfase gekomen.
En ik heb ook wel eens een zinnetje of paar in dat Windows Messenger getikt maar vaak bleek de andere kant dan afwezig te zijn of in gesprek met nog 251 mensen. En erg geduldig was ik toen ook al niet.

Chatten met klanten lijkt me voor een bedrijfje met de omvang van de bibliotheek Langedijk niet haalbaar. Wil een chatbox succesvol zijn dan moet daarvoor permanent iemand beschikbaar zijn. En dat gaat niet lukken. Tenminste niet als we met andere, in mijn ogen meer zinvolle 2.0 dingen aan de slag willen.

Chatten met collega's lijkt me nog steeds (ook na het ooit falen in de noordkop) een goed idee. Het zou met onze federatie hopen "heen en weer" tijd kunnen schelen en nu je met Gmailchat (of hoe het ook mag heten) ook als groep kunt chatten zou ik dat wel weer eens willen proberen. Webcam inpluggen en klaar lijkt me.

Meer kan ik er ook niet van maken. IM, chatten, is dat eigenlijk niet heel erg 2003?

4 opmerkingen:

Mariandoet23dingen zei

toch vind ik die chatmogelijkheid aanbieden op de website iets om serieus over na te denken. Als ik naar mezelf als gebruiker kijk vind ik het dus juist zoo handig als die mogelijkheid bestaat.
En er is volgens mij, bij ons dan, iedere dag iemand aanwezig die dit kan 'hendelen'. Dan is het wel superklantvriendelijk hoor...

Ton de Kruyff zei

@Marian Misschien kunnen jullie dan een soort test doen? Ik twijfel nog steeds of het, afgemeten naar de personele inzet, genoeg gaat opleveren.
Onderzoeken jullie IM/chatten, gaan wij filters voor nieuws etc maken (bij ding ..., nou ja, lang terug, bij rss)

bloggnuss zei

taakverdeling een goed begin om de samenwerking te stimuleren

Unknown zei

Je kunt het natuurlijk met meerdere bibliotheken doen, Federatiebreed wellicht. Maar het rooster moet wel sluitend zijn. Dit is een leuke post van David Lee King over het verschil tussen de fysieke en virtuele klant. In de VS is de bibliotheekchat al lang een ingeburgerd begrip.