woensdag 29 juli 2009

Ding 21 Online catalogi

De online catalogus is, tot het moment dat de bibliotheeksite het kloppend hart van Langedijk 2.0 is geworden, de grootste "trekker" van onze website. Hoe niet-leuk of wel-leuk we het ook vinden, mensen gebruiken de site van de bibliotheek om dat wat ze hebben te verlengen en dat wat ze niet hebben op te zoeken.

Dus waarom ziet die online catalogus er dan uit als iets als het spelletje Pong uit de jaren 70? En dan bewoog Pong tenminste nog.

Nog steeds betreur ik mijn besluit (ook al begrijp ik het ook nog steeds) om de bibliotheek Langedijk over te laten gaan naar Bicat. Wat Zones van Bibliomondo jaren terug al kon kan de online catalogus van Bicat nog steeds niet. En natuurlijk, in de volgende versie van Bicat wordt het allemaal beter maar het wachten op die versie begint verdacht veel op het wachten op Godot te lijken.

O ja, nog even zeuren over details. Als ik in dat online Bicatding zoek, waarom kan ik dan niet terugbladeren? En waarom kan ik, als ik misschien niet tevreden ben over de getoonde resultaten, alleen maar klikken op de vage "catalogi van Noord- en Zuid Holland" link? Zelfs bij de bibliotheek Vleuten, toch niet het kloppend hart van het universum, kan ik daar klikken op "stel de vraag aan Google" en Wikipedia. En ook Vleuten draait gewoon die versteende Bicatcatalogus dus dat moet in Noord-Holland ook kunnen.

De Aquabrowser dan? Toen het ding net uitkwam vond ik het helemaal niets. En nog steeds negeer ik zelf het woordenwolkje aan de linkerkant van het scherm.
Maar het ding werkt verder fantastisch. Je kunt rss feeds nemen op je gestelde vraag zodat je op de hoogte blijft van nieuwe dingen, je ziet meteen of er krantenartikelen enzo zijn. Prachtig.
Maar. Ja, er is altijd een "maar". Aquabrowser? Is er een klant die intuïtief aanvoelt wat dat is, een Aquabrowser? Mensen weten al nauwelijks wat een browser is, laat staan een Aquabrowser (mental note: ander woord op nieuwe website gebruiken voor Aquabrowser).
My Discoveries. Mooi idee. Al vind ik ook hier de naam niet fantastisch. Kan het niet in het Nederlands? Iets met "mijn lijstjes"? Dat klinkt minder spannend, dat is waar. Maar nu is het, voor mij dan, een knop die niet duidelijk maakt wat er achter zit.

De medecursist van een deur verder slaakte een zucht toen ze bij My Discoveries weer een lijstje in kon vullen. En dat was geen zucht van enthousiasme. Zelf had ik dat ook een beetje. Niet dat het niet mooi is, favorieten, taggen en dat soort dingen. Maar er dreigt een zekere inlogmoeheid te ontstaan. Weer een gebruikersnaam, weer een wachtwoord en weer een lijstje. Nogmaals, gebruikers zullen het wellicht prachtig vinden maar ik snak zo langzamerhand naar de killerapp die er voor zorgt dat wanneer ik iets in Library Thing toevoeg dat meteen ook op Dizzie, Hyves en in My Discoveries te zien is.

Dat onderling verbonden zijn van sites is iets dat ik meer en meer begin te missen. Ook in de Aquabrowser. Het is een prachtding en het is meteen één van de weinige niet commerciële dingen die we bekeken hebben. Maak het ding Open Source zodat mensen zelf applicaties kunnen gaan schrijven. Misschien kijkt de Aquabrowser dan over een tijdje ook in Wikipedia (dat vind ik een serieus gemis, dat dat nu niet zo is) en is er een link naar Bol.com of een tweedehands boeken en cd site. En dan kan de pizzakoerier meteen het boek bij AliceW afleveren.

Dit was, zelfs voor mij, een wat lang postje. En ik maak het nog wat langer door een, als het goed is, speelbare versie van Pong te embedden. Pong ziet er na al die jaren heel anders uit. Nu de Bicatcatalogus nog!
















Sorry, you will need the <a href="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer/" target="_blank">Flash Player</a> to play this game.

9 opmerkingen:

23kaatje zei

Wat een drama spelletje !
Dat wil ik niet doen...

Onderling verbonden zijn van sites lijkt me een prima idee, hoe maken we het leven zo gemakkelijk mogelijk !

Ton de Kruyff zei

Niet willen, niet willen. Niet kunnen bedoel je misschien?

23kaatje zei

dat zal het wel zijn want ik ben erg slecht in dat soort spellen... nooit gegamed ( is dat wel een werkwoord ?)

Unknown zei

Ik had 'm even laten liggen, omdat ik wilde nadenken over iets wat ik hier tegenin kan brengen, maar het lukt niet. Je hebt grotendeels gelijk. Misschien een paar punten ter aanvulling.

De catalogus is het belangrijkste item op je site. Vooralsnog dé reden waarom mensen jouw site bezoeken (en de zelfbedieningsfucties). Bij het ontwerpen van een site zul je dan ook als belangrijkste item moeten behandelen. Het is daarbij de vraag of je én een link naar de Bicatcatalogus moet maken én een link naar de Aquabrowser. Waarom noem je de Aquabrowser niet de catalogus en laat je de link naar Bicat weg.

En het fenomeen wachtwoorden hangt nu eenmaal samen met de mogelijkheid tot personaliseren. Dat is niet anders. Met 23dingen moet je natuurlijk ik een snel tempo allerlei accounta aanmaken, normaal doe je dat niet zo vaak, maar ik vrees dat het er helaas bij hoort.

Als toetje een blik op de nieuwe catalogus van Bicat - CWise. De testcatalogus van Drenthe.

Ton de Kruyff zei

@edo. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het aanbieden van de bicatcatalogus en de Aquabrowser. Het is nog een beetje een richtingenstrijd intern. Laat ik het daar voor nu bij houden :)
Van Cwise word ik weer wat vrolijker. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit. Wel blijft het natuurlijk jammer dat je eerst een database moet uizoeken waarin je wilt zoeken. Dat zou anders moeten kunnen maar dat zal wellicht met structuur en dergelijke te maken hebben.
Weet iemand wanneer we dit eindelijk eens gaan krijgen?

Unknown zei

CWise eerst maar. De discussie hierover worden op hoog niveau gevoerd en zijn lang niet makkelijk. Duidelijkheid is niet te geven. Het heeft alles met strategische keuzes te maken, keuzes tussen aanbieders, systemen (zoals Aquabrowser) die dezelfde functionaliteit hebben, keuzes tussen prioriteiten, noem maar op. Absoluut geen gelopen race.

Google en Wikipedia in Bicat. In de webcatalogus zit dat op titelniveau en zie je de icoontjes staan. In Vleuten is dat anders geregeld en zie je in het beginscherm een aantal links en kun je op titelniveau in Google zoeken. Als je dit wilt veranderen kun je het beste even met Esther Mooij bellen. Overigens zitten er in de publiekscatalogus in de bibliotheek geen webkoppelingen. Dit om oneigenlijk internetgebruik tegen te gaan.

Ton de Kruyff zei

Met dank voor het uitzoeken van de opgeworpen vragen.

Gesprekken op hoog niveau zijn lang niet makkelijk en hebben vaak als nadeel dat ze ernstig lang kunnen duren.

Met deel twee van het antwoord kan er meer. Internetbeperkingen hebben we hier ook maar met Wikipedia is misschien wat te doen. Je kunt gebruikers toestaan sommige sites te mogen bezoeken. Maar eens aan de systeembeheerder vragen.

Unknown zei

Het is nog even de vraag of dat soort wijzigingen op lokatieniveau of op systeemniveau gerealiseerd kunnen worden. Bij het laatste kost het weer een tijd voordat je alle bibliotheken op één rij hebt.

Ton de Kruyff zei

Als het dat laatste is kan het nog wel even gaan duren. Bibliotheken en één rij is een contradictie.