donderdag 23 juli 2009

Ding 19 Sociale netwerken

Bibliotheken zijn prachtplekken. Er is altijd wel wat aan de hand. En dan bedoel ik niet alleen een diefstal. Meer dan 30 procent van de bevolking komt er. Ze lenen er dingen, praten (kletsen mag ook), ontdekken dingen. Er komen scholen langs. Wij gaan bij mensen die niet bij ons kunnen komen langs. We zijn in verzorgingstehuizen. We praten met gemeentes. Er zijn lezingen, cursssen en nog meer van dat soort dingen. De hele dag gebeuren er grote en minder grote dingen, verhalen in wording.

Al met al. Never a dull moment.

Ik snap dan ook echt niet (en dan zeg ik het nog gematigd) waarom het gros van de bibliotheekbijdrages op bv Hyves zo allesverpletterend saai zijn. Natuurlijk, ik heb vast de verkeerde voorbeelden aangeklikt en ik ga vast weer veel te kort door een bocht maar of de pagina is na een gloedvol begin van twee weken geheel stilgevallen of de site blinkt uit met een zo af en toe (meer af dan toe) geplaatst postje over een lezing geschreven in proza waarvan zelfs een aan extreme slapeloosheid lijdende figuur onmiddellijk zou indutten.

Voor de bibliotheek is een plek op sociale netwerken, we zijn tenslotte in de tastbare wereld ook een erg populaire ontmoetingsplek. Wij, en onze klanten, zitten vol verhalen. Als we een plek willen zijn binnen sociale netwerken op het net dan zullen we een eigen, een echte stem moeten vinden om onze verhalen te vertellen.

Als we niet enthousiast, vrolijk en misschien zelfs chagrijnig durven en kunnen zijn, als we altijd maar "nee, wij laten de mening geheel aan u over, wij vinden niets" dingen blijven schrijven, als we sociale netwerken alleen maar blijven behandelen als incidenteel marketingdingetje dan kunnen we maar beter ons mond houden op de sociale netwerken. Mij is tenminste niet duidelijk waarom mensen dan nog naar zo'n bibliotheekplek zouden komen.

Of, om maar eens een citaat te gebruiken, "If you have nothing to say, why say it again?"

1 opmerking:

Unknown zei

Terechte opmerking. We zijn beter in levende lijve lees ik steeds in blogs over dit onderwerp. Naast Twitter en chat zijn hier de meeste deelnemers zeer negatief over. En degenen die op Hyves & co. beginnen, denken zelden goed na over de doelgroep en boodschap van hun profiel. Vervolgens wordt eerst een groot deel van het personeel lid, gaan de maker complimenteren met de leuke pagina om vervolgens elke gebruiker af te schrikken. Want die denken dat het een site alleen voor personeel is en dat zij daar dus niets te zoeken hebben. Dus stopt de boel wegens gebrek aan succes en is het allemaal maar niets dat Hyves.
Dus...