vrijdag 27 november 2009

Vrijdag, muziekjesdag met The Wailing Souls

Reggae. Dat is toch vaak Bob Marley, met daarna Bob Marley en na een heel tijd niks weer een beetje ... Bob Marley.

Edwin schreef in een postje deze week over de Arkology box van Lee Perry. Ik heb die box. Ik weet het zeker.

En hoe minder ik die box kan vinden hoe meer ik die cd's wil horen.
Ik ben erg voor geordende systemen, ik ben zo'n bibliothecaris die nog les (lessen eigenlijk, veel lessen) in alfabetiseren heeft gehad, maar thuis ...

Ik heb de box nog steeds niet gevonden. Ik kan me herinneren dat ik hem een tijd terug achter een stapel Prince bootlegs heb zien liggen. Maar die Prince dingen ... , die liggen ook al niet meer waar ze eerst lagen.

Dan maar een liedje dat niet op de box staat. Het had ook iets heel anders kunnen worden. Iets van Culture, of The Heptones of zoiets. Maar het is Harbour Shark van The Wailing Souls geworden. Van wie ik niets weet en waar ik maar één liedje van ken.
En er hangt ook geen herinnering aan.
30 jaar (of zoiets) geleden draaide ik het vinyl stuk. Nu is het nog steeds een fijn lied. Een echt liedje. Soepel en strak. Eigenlijk gewoon soul maar dan met een ander ritme.
Geen Bob Marley, die moet een andere keer maar eens.

8 opmerkingen:

Unknown zei

Tijd voor drastische maatregelen. Digitaliseren! Het kost even, maar dan heb je alles onder handbereik. Al mijn cd's (en meer) zitten in iTunes. Een paar maanden achter elkaar elke avond een paar cd's in de zijgleuf van de iMac en laten importeren door iTunes. Goed en regelmatig backuppen", aansluiten op je stereo en dan de knop op "shuffle". Oh man wat je dan voor nostalgie en verrassends tegenkomt, wow. En ik hoef nooit meer te zoeken, want alfabetiseren doet iTunes. Wel anders dan wij geleerd hebben, maar het systeem is logisch en doeltreffend. Alleen die lp's... dat gaat wat langer duren vrees ik.

Unknown zei

Nu begin ik toch wel een beetje nieuwsgierig te worden naar de omvang van je collectie, als je zomaar boxen en bootlegs kwijt kunt raken. Gaat het hier om duizenden dragers?

Lekker muziekje overigens :-)

Ton de Kruyff zei

@ Edo. Gaat dat een beetje vlug? Om mijn probleem wat te verduidelijken, hier staat een lijst uit de tijd dat ik nog actief, hmm, niet geheel legale opnames ruilde. En die lijst is al een paar jaar niet bijgewerkt.
Ja, het is erg. Ik weet het :)
Gelukkig is de stapel legale cd's stukken kleiner.

@Edwin. Fijn liedje he. En die omvang? Zie het linkje in het antwoord naar Edo. Het valt best mee, relatief dan. Ik ken iemand die zijn auto buiten moet laten staan omdat de cd's de garage vullen.

23kaatje zei

Nu krijg ik wel zin in een tropisch eiland en een frisse duik.

Wat een mega lijst heb jij ! Ik vind het niet vreemd dat er wel eens wat zoek raakt...

AnneT zei

fijn relaxed huppelliedje met nostalgische kraak.Ik doe m gewoon de hele pauze door, dank dank.

Ton de Kruyff zei

@23kaatje. De meeste zitten in schoenendozen. Niet op alfabet natuurlijk. Al heb ik me dat vaak voorgenomen om te gaan doen.

@AnneT. Ze zouden cd's ook met zo'n kraak moeten maken. Veel leuker.

23kaatje zei

meenemen naar Langedijk ? Doen we er meteen een mooi genre etiketje op ;-)

Ton de Kruyff zei

@23kaatje. Dat is nu toch weer heel 2.0 meegedacht. Ik zal de schoenendozen meenemen. Is er weer wat te doen als het publiek het door de regen even af laat weten.