maandag 23 november 2009

De bibliotheek van Kirkuk

De inhoud van mijn rss-lezer lijkt soms wat op Top Gear maar dan voor internetdingetjes. Dingetjes voor Twitter, dingetjes over eBooks, zoekmachineweetjes, dat soort ... dingetjes ja.

Je zou zo soms bijna vergeten dat er ook nog ander nieuws is.

Het opknappen van de bibliotheek in Kirkuk, Irak was me bijvoorbeeld totaal ontgaan. Dat kan komen omdat er voornamelijk over werd bericht op sites als defenselink en waronterrornews. En daar keek mijn rss-lezer nog niet naar.

Jan Rizgar (U.S. Army Corps of Engineers Gulf Region District), die het project leidt, vertelt dat het 72 jaar oude bibliotheekgebouw lang verwaarloosd is en dat het ook nog eens is beschadigd tijdens een terroristische aanval.


Erg fijn ziet het gebouw er nu van binnen ook al niet uit.


Het gebouw wordt voor $453.000,- opgeknapt. Er komt nieuwe verlichting, muren worden opgeknapt, elektrische kabels (altijd al een fijn detail van arabische gebouwen) worden weggewerkt, er komt draadloos internet, een fijne patio en de bibliothecarissen worden (bij)geschoold door de Library of Congress en de American Library Association.

En er komen "aesthetic steel and solid-wood security doors for the entrance and exit points".

Esthetische veiligheidsdeuren ...

"We envision the new library as an oasis of knowledge," Jan said, "where all the various ethnic groups that make up the Kirkuk region can visit and reinvigorate their love for reading."

Helaas kon de vriendelijk terugmailende medewerker van de afdeling Public Affairs van de U.S. Army Corps of Engineers geen "active mailadress" van de bibliotheek vinden.
Jammer, ik had graag willen weten hoe het is om in een bibliotheek in Irak te werken. Waar praat je dan over? Wat is daar belangrijk?
De bibliotheek in Kirkuk is waarschijnlijk klaar in het voorjaar van 2010. Misschien zal er dan wel een mailadres zijn zodat je kan vragen hoe het is om te werken achter esthetische veiligheidsdeuren.

4 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Interessant nieuws; hoe kwam het dat je het toch ontdekte? Ik hoop dat het je lukt t.z.t. contact te leggen, want de antwoorden op de vragen die je stelt zou ik best willen weten.
Ik zat een paar keer heen-en-weer te schakelen tussen jouw blog en dat van mezelf omdat ik dacht dat het jouwe witter is, maar het is toch echt precies even wit...
Zo zie je wat een verwachtingspatroon doet met de waarneming ;-)
Het leest wel lekker zo en de kopfoto is heel mooi.

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes. Het blog werd een beetje voorspelbaar, het uiterlijk en de inhoud ook wel wat. Nu is het uiterlijk vrij makkelijk aangepast, de inhoud wordt wat lastiger.
Maar met wat rondzoeken moet er zo af en toe toch een berichtje te plaatsen zijn over het (bibliotheek)leven in andere plaatsen op de wereld.

schrijverdezes zei

Ik ken het probleem en ik ben benieuwd naar je oplossing. Voor míj was je blog overigens nog steeds verrassend, maar dat kan komen doordat ik het nog niet zo lang lees natuurlijk ;-)
Een voorspelbaar uiterlijk hindert me overigens niet: als het maar prettig leesbaar is (en niet al te lelijk).

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes. Misschien was, of is, de voorspelbaarheid meer mijn eigen waarneming. Dat zou eigenlijk wel fijn zijn. Dat zou een hoop gedenk schelen :)
Het uiterlijk van het blog was eigenlijk nog steeds hetzelfde als tijdens de 23 dingen cursus. Dat kon in ieder geval makkelijk anders.