maandag 9 november 2009

Volg die stoel!

Van een dropping had ik wel eens gehoord maar van een "stoel dropping" nog nooit. Bright schreef er vrijdag over en het is te aardig om het verhaal niet na te vertellen.

Het amerikaanse design bedrijf Blu Dot bestaat een jaar en besloot dat jubileum eens op een aparte manier te vieren. Op 4 en 5 november plaatste
Blu Dot 25 stoelen (design, niet zomaar een stoel) ergens in New York.
En lieten ze alleen.
Niet helemaal want een aantal van de stoelen werd voorzien van een gps tag. Zodat men kon volgen waar de stoelen terecht kwamen. En men is in dit geval iedereen. Op de site van Blu Dot is een kaartje te vinden waarop je kunt volgen waar de stoelen nu zijn, en misschien waar ze nog terecht gaan komen. En er zijn foto's op Flickr en een Twitterkanaal. De stoelen zijn dus zo'n beetje overal.
Nu maar afwachten waar ze uiteindelijk terecht gaan komen.


Ik vond het een mooi experiment. En toen ik vrijdagavond naar het station fietste bedacht ik me dat we zoiets ook best met bibliotheekboeken zouden kunnen doen.
Tagje plakken, een keer uitlenen en de rest van de klanten kan dan voortaan op een Googlekaartje kijken waar een boek is. En dat gaan ze dan gezellig ophalen. Met of zonder koekje erbij. Goed voor de sociale contacten en het scheelt bakken ruimte.

Maar het was wel vrijdagavond, en ik had wind tegen, en het regende hevig.

4 opmerkingen:

schrijverdezes zei

De beste ideeën ontstaan bij tegenwind. Waarom niet een bescheiden experiment, voor wie er zin in heeft? Mij lijkt het leuk (maar ik woon te ver weg).

Unknown zei

Grappig dit! In bookcrossing is de basis al gelegd. Als je dat doet met recente titels zit de RFID er ook al in. Alleen het verspreiden en koppelen aan toepassingen en kaartje dan toch?

Kun je denk ik spannende verhalen omheen vertellen.

Kortom: strak plan :-)

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes en edwin, met dank voor jullie "goed idee" reacties, ik zal eens gaan denken over de uitvoering van dit idee met tegenwind.
Trouwens, we vonden laatst zo'n bookcrossing boek in de bibliotheek. Maar niemand wilde het zomaar meenemen. "Maar waneer moet het dan terug?". Bibliotheekgebruikers zijn wellicht iets te goed getraind.

schrijverdezes zei

Die tegenwind moet wel lukken deze maand... En anders rij je toch gewoon een stukje om?