maandag 30 november 2009

Paulus op flexidsic



Ik was op zoek naar die box, vrijdag. Ik heb hem trouwens bijna gevonden denk ik.
Maar, terwijl ik zocht kwam ik iets heel anders tegen. Dat heb je vaker.
Een flexidisc van "Paulus de boskabouter viert sinterklaas". Voor de jongeren onder ons, een flexidisc was een 45 toeren singeltje van heel, heel dun buigzaam plastic.
Vroeger werden ze gebruikt voor reclamedingen enzo. Waar je nu een "gratis" telefoon krijgt bij een abonnement of een iebelig klein figuurtje uit sneeuwwitje bij 15 euro boodschappen kreeg je toen soms een flexidisc.

Mijn exemplaar kraakt en tikt maar gelukkig is er bij archive.org een schoon exemplaar te beluisteren.

Jean Dulieu (Jan van Oort) de schrijver/tekenaar van Paulus doet alle stemmen in dit hoorspel uit 1965.

15 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Wat leuk! Ik heb nog niet geluisterd maar dat ga ik zeker doen. Ik hoop dat het de tekst is van Paulus de hulpsinterklaas, een geweldig boek. Maar dat kan haast niet anders.

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes. Dat is idd een erg mooi boek maar dit hoorspel is toch weer een ander verhaal.

schrijverdezes zei

Maakt niks uit: het was aanleiding om het boek weer eens op te zoeken en ik heb er al weer met veel plezier in zitten lezen. Er staat een tekening in van sinterklaas (zonder mijter), die daar erg op Darwin lijkt. Trouwens, ik heb Het lied van de dodo op het nawoord na uit. Hèhè... Nu nog proberen er een blogstukje over te schrijven.

Anja zei

Ha, ha, ha, gewéldig!

Edo zei

Ik kan me dat ding nog herinneren. Wij hadden 'm thuis ook. Nostalgie pur sang. Zou die nog wat waard zijn?

Ton de Kruyff zei

@Edo. Er staat een exemplaar op Marktplaats. Maar er heeft nog niemand iets geboden.
Als je nou deze had.

AnneT zei

Ik won lang geleden een Paulus de Boskabouter boek bij een kleurwedstrijd,het moet nog ergens zijn,denk ik.Maar waar? Ik was niet zo'n fan van Paulus eigenlijk.
Mn eerste eigen singletje was een flinterdun flexiding gekregen na het opsturen van veel Bounty wikkels.

Ton de Kruyff zei

@AnneT. Jij begint ook al dingen te vergeten.
Ik ben Paulus zelf pas gaan waarderen toen ik allang niet meer tot de doelgroep behoorde. Volgens de overleveringen was ik toen ik klein was nogal bang voor Eucalypta toen Paulus op tv was.

Ton de Kruyff zei

AliceW plaatste ook nog een reactie maar die kwam raar genoeg niet op het blog terecht. En daar hoort hij natuurlijk wel. Paulus zou het niet anders willen.

"Zwartpiet en de bange Paulus: een geweldig vrolijke en lachwekkende dialoog. Zeker als dan ook nog de rest nog meedoet. Lachen, wat was dat geestig. Zeer goed te gebruiken in de KBW 2010 met dat onderwerp Beeld. Want als Paulus niet past dan past niets."

23kaatje zei

Nu de Zuid Afrikaanse versie nog ?
Alhoewel dit ook al lekker knullig klinkt.
Eucalypta heeft je terug getoverd van Dodo tot jezelf ?

Ton de Kruyff zei

@23kaatje. Misschien kunnen we die hier zelf in gaan spreken?

En van dat fotootje, dat schijnen mensen ook echt op te merken. Dat had ik niet verwacht. Ik zal er eens een postje over schrijven. Als ik dat niet vergeet :)

schrijverdezes zei

Ik was als kind ook bang voor Eucalypta, maar dat was nog op de radio.

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes. Ander medium maar met dezelfde stem. Enge heks was het toch.

23kaatje zei

Dat lijkt me lachen ja !!!

Anoniem zei

IK heb het plaatje nog steeds (al bijna 50 jaar) en draai hem nog elk jaar rond de Sinterklaastijd. De tekst ken ik helemaal uit mijn hoofd....