dinsdag 29 december 2009

2009 (1)



"Moet er toch niet aan denken om een weblog te beginnen". Dat schreef ik ergens in een mail in 2008 nog.

Ik mag graag van mening veranderen. Hoogstens zijn mijn standpunten over homeopathie, astrologie en Bono nogal onwrikbaar.

Het jaar begon met een aftandse computer (Windows 98, ssst), een lees en een gewone bril en een achterhaalde mobiel.

Nu, aan het eind van het jaar, blog ik nog steeds, is er een veel nieuwere computer, een gebouwen herkennende mobiel en een bril voor achter de pc. Om Edo en de 23 dingen cursus van al die dingen de schuld te geven gaat wat ver. Maar het is wel deels waar.

In Langedijk, het is "maar" een kleine bibliotheek, hadden we veel plezier met de 23 dingen cursus. Zelf heb ik me toen het meest vermaakt met, daar is ze weer, de koningin en de promotie van mijn woonplaats.



Er kwam een nieuwe website. Bergen, Heiloo en Langedijk werkten steeds meer samen. Alle scholen, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven etc maken nu gebruik van onze dienstverlening. Samen met vrijwilligers houden we twee steunpunten draaiend.
De drie verzorgingstehuizen hebben nu allemaal een bibliotheek in huis en de activiteiten die hier georganiseerd werden werden veel beter bezocht dan vorig jaar.
Ging het allemaal goed? Nee. Het ledenaantal loopt terug. Vooral in het zuidelijk deel van de gemeente waar we twee jaar terug een vestiging moesten sluiten. Dat wordt dus nog harder werken volgend jaar.

Buiten Langedijk?

De e-books, maar die gaan we hier vanaf 1 januari uitlenen.
Het begrip "retail" kwam weer vaak voorbij. Hoewel het daarbij toch erg lijkt te gaan om kasten, routing en meer van dat soort dingen. Uit de tijd dat ik zelf in een boekwinkel werkte kan ik me herinneren dat het bij retail ook nogal draait om de kennis van de medewerker. Heel "simpele" kennis. Over de inhoud.
Bibliotheek.nl, maar dat wordt pas volgend jaar echt wat.
Brancheformules, wordt ook volgend jaar.

Volgend jaar, dat wordt het dus helemaal!

Een pracht staaltje ironie was natuurlijk het naar de CPNB gaan van de man van de uitspraak "Ik lees in principe geen boeken". Eppo van Nispen tot Sevenaer vervolmaakte de ironie door met "zijn" bibliotheek DOK Delft de prijs voor beste bibliotheek van Nederland te winnen en dat terwijl men niet gecertificeerd was.

Nu lees ik zelf nooit romans en Langedijk is slechts voorwaardelijk gecertificeerd. Dus ...

7 opmerkingen:

Marian zei

en toen werd ik nieuwsgierig naar jouw mening over homeopathie, astrologie en Bono !! Er valt dus nog genoeg te bloggen in het nieuwe jaar.

ohja nog 33 dagen dan heb ik mijn I-phone, lang leve 2010.

Ton de Kruyff zei

@Marian. Over die 3 dingen ga ik nog wat zeggen. Maar morgen eerst nog even 2009 (2).
Oh, een echte iphone. Dan kunnen we fijn telefoontjes vergelijken tijdens de 13-dingen-tussen-bijeenkomst.

schrijverdezes zei

'Nu lees ik zelf nooit romans en Langedijk is slechts voorwaardelijk gecertificeerd. Dus ...'

Dus je gaat solliciteren naar Delft?

Ton de Kruyff zei

@schrijverdezes. Die had ik zelf nog niet bedacht, maar hij is wel leuk.

Unknown zei

Een mooie lijn om voort te zetten. Als nu nog de leners wennen aan Langedijk 2.0 en er gebruik van gaan maken, dan kan je de toekomst met vertrouwen tegemoet treden.

En als ik jou zo hoorde, ga jij niet werken in een niet gecertificeerde bibliotheek, als was het alleen al om het proces naar certificering niet nóg een keer te doorlopen...

En ja, ik beken schuld. Bij jou hadden de 23 dingen meer effect dan bij menig collega cursist.

Ton de Kruyff zei

@Edo. We hebben maar wat uren vrijgemaakt/ingeroosterd voor het 2.0 werk. Vanaf januari moet het dus wat beter gaan lopen.
En die "schuld" is niet zo erg. Het heeft ook de economie nog wat geholpen.

Unknown zei

@Ton: ik ben blij dat je dat bloggen toch bent gaan doen en waarderen. Je bent al snel een vaste waarde geworden in de steeds rustiger wordende tab 'biblioblogs' in Netvibes.

Een goed jaar gewenst voor jou en je bibliotheek!