vrijdag 18 december 2009

Vrijdag, muziekjesdag met Toots & The Maytals

Het was natuurlijk actueel geweest als het muziekje van deze vrijdag ergens iets met sneeuw te maken had gehad. Maar mijn hersenen blokkeren spontaan als ze gaan zoeken naar een sneeuwerig lied. Dat ook nog de moeite waard is. "Sometimes It Snows In April" van Prince had gekund. Maar de kleine man heeft het niet zo op het openbaar delen van zijn muziek. En om nou "Winter In America" van Rene Froger te plaatsen ... Het kan ook te gek.

De laatste tijd komt er steeds een reclame voorbij. Het is er één over een auto. Vraag me niet welke. Auto's gaan, ook figuurlijk, volledig aan mij voorbij. Maar er zit een fragment van een liedje onder dat leuk is. En dat liedje konden mijn hersenen dan wel weer vinden.

Toots & The Maytals, "Pressure Drop". Een fijn oud reggae/ska ding. Frederick Hibbert (Toots) maakt al sinds 1962 muziek. In de jaren 60 en 70 was hij redelijk beroemd maar hij heeft zijn faam in het westen toch voornamelijk te danken aan bandjes als The Clash en The Specials die zijn liedjes coverden.

Ach, lees het verder maar na bij Wikipedia of zo.
Tijd voor een warm lied.

11 opmerkingen:

23kaatje zei

Nooit van gehoord.
En stukken beter dan het gemiddelde sneeuwnummer...

Ton de Kruyff zei

Misschien had ik ergens "zet een leuke sneeuwliedjes tip in de reply" moeten zetten. Dan was de sneeuw nog 2.0'eriger geworden.

Marian zei

en dan kom je erachter dat de nieuwe pc's in schoorl helemaal geen geluid maken!! Dus vanavond maar uitgesteld luisteren. Ik hou errug van The Clash dus ik ben benieuwd!

Ton de Kruyff zei

Da's jammer voor Schoorl, anders hadden ze meteen fijn mee kunnen luisteren.
Maar dat van The Clash, dat geeft meteen weer wat inspiratie voor een postje voor (een) volgend jaar.

AnneT zei

zowel dit liedje als de autoreclame zijn me compleet ontgaan.Het zegt me niks Toots met zn Maytals.Terwijl ook ik de Clash destijds leuk vond. Eerlijk gezegd dacht ik toen ik de titel las aan 'onze' Toots (maar voor een doorgewinterde jazzfanaat is dat eigenlijk een beetje fout toch?) Maar best een fijn lied op een winterse glibberdag hoor.

Ton de Kruyff zei

Wat is dat toch met de lezers vandaag? Het historisch besef is geheel weg.
Terwijl Toots nogwel 1 van de eersten was die het woord reggae in een liedje gebruikte.

Van vroeger op het internet kan ik me herinneren dat er altijd mensen op zoek waren naar een liedje van in een reclame. Maar dat moet voor vandaag dan misschien worden. omgedraaid.

En met "onze" Toots is niks mis hoor, er is zelfs een mooie cd van hem met Bill Evans, maar dat komt misschien later nog wel eens.

Misschien had ik toch beter dat lied van Rene Froger kunnen doen :(

AnneT zei

Foei,dat je ook maar iets weet van een lied van rené froger ;-)

Mariandoet23dingen zei

Nou, het komt mij niet onbekend voor, en dan vooral de neurie. Zal dat dan weer door de reclame komen? ik vind het wel lichtelijk gedateerd.. The Clash is verzoeknummer voor volgende week *grijns*

Ton de Kruyff zei

Gedateerd, gedateerd. Nou dat weer. De lezers zijn wat cru vandaag.
En dan toch een verzoeknummer verzoeken. ...

Unknown zei

Toots en de Maytals zijn de bom. Nog steeds. Dit is ook het openingsnummer van die verzamelaar Dynamite Reggae, waar ik het laatst met iemand over had. Heerlijk.

Overigens had ik 'sometimes it snows in april' ook zeer gewaardeerd. De eerste platen van Prince zijn geweldig en juist dat nummer van Parade roept bij mij interessante herinneringen op.

Het noemen is ook al wat waard, zo blijkt maar weer :-)

Ton de Kruyff zei

@Edwin, fijn dat er tenminste iemand Toots op zijn waarde weet te schatten.
En aan Prince zou ik vele muziekpostjes kunnen wijden, dat komt nog. Ik ben al een tijdje op zoek naar een niet legale cd die ik ergens moet hebben met een nummer van een concert van Prince. In Utrecht, prachtig was dat. Maar ja, zoals ik al eens eerder schreef, ik kan niet alles even vlug terugvinden.