maandag 28 december 2009

"Heure majesteit, ik wens u ongezien de tyfus. kudt wijf!"*

Heeft het nog zin om iets over die toespraak van Beatrix te zeggen?
Of zijn we al weer drie oprispingen en één trend verder?



Beatrix hield haar jaarlijkse toespraak. En die had een donkere toon. Vooral waar het het internet betrof.
Na afloop werd er natuurlijk direct over het uitgesprokene getwitterd en geblogd. Maar, als ik eerlijk ben, vond ik de toespraak zelf interessanter dan de reacties. Die waren, met alle respect natuurlijk, nogal gemakkelijk. Een beetje van "tut tut, nou nou", "ouderwets" en "achterhaald". Ze kwamen soms op mij een beetje over als "Zeg, ga jij ons feestje eens niet zitten te bederven".

En dat is een beetje flauw. Wie het internet, het 2.0 gedeelte, serieus neemt zou zich kritiek aan moeten kunnen trekken zonder zich meteen aangevallen te voelen, zonder zich meteen om te keren en te denken "jouw mening, toedeledoki".
Uit de 23 dingen cursus kan ik me nog herinneren dat het web 2.0 juist zo belangrijk is omdat door kennis te nemen van verschillende meningen de kennis toeneemt. Of zoiets.

De reacties op de toespraak gingen vaak over Hyves, Facebook, sociale netwerken, maar dat was, dacht ik niet het enige waar het over ging.
Ik kleef even een stukje hieronder.

"De moderne technische mogelijkheden lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen maar ze blijven op 'veilige' afstand, schuilgaand achter hun schermen. Wij kunnen nu spreken zonder te voorschijn te komen, zonder zelf gezien te worden, anoniem. Domweg, grofweg emoties uiten is makkelijk geworden. Op spreken zonder respect wordt niemand meer afgerekend. Niet het vreemd zijn maakt de ander agressief maar agressiviteit maakt de ander tot vreemde."

Nu wordt er in bibliobloggende deeltje van het internet weinig gescholden of respectloos gepraat maar zullen we eens niet doen alsof het gehele internet één vreedzame, opbouwende gemeenschap is die aan de lopende band Seth Godin citeert?

Ga eens kijken op Geenstijl, Flabber.nl, Biertijd.com, Retecool.com. Lees voor de lol eens een tijdje de reacties op de site van De Telegraaf.

En nee, ik heb niks tegen web 2.0. Helemaal niks. Digitale vrienden, prachtig is het. Vooruitgang, heerlijk.
Maar klakkeloos doen als het allemaal één grote roze wolk zonder negatieve kanten is lijkt me nogal naïef.
Openstaan voor kritiek en daarover nadenken lijkt mij een voorwaarde om verder te komen met het sociale web.

* Een uitspraak die, onder pseudoniem werd gedaan op GeenStijl naar aanleiding van de toespraak.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Doen alsof het een roze wolk is, is het andere uiterste inderdaad, dat schiet ook niet op. Maar misschien riep juist de donkere toon de snelle en felle reacties wel op. De strekking van de boodschap is juist maar nu kwam het vooral over alsof de samenleving een spiegel is van het slechte deel van het web, in plaats van andersom. Deels is dat inmiddels misschien ook wel zo maar veel mensen ervaren het omgekeerd...en voelden daarom misschien de behoefte dat meteen uit te spreken?

schrijverdezes zei

Ik moet in dit soort gevallen vaak denken aan een uitspraak die ik aan Karin Spaink toeschrijf (al weet ik niet helemaal zeker of dat terecht is, evenmin als ik de letterlijke tekst nog weet): Internet verandert dingen niet, maar vergroot ze uit.

Nu is het wel zo dat een substantiële uitvergroting misschien een verandering te noemen is, maar ik blijf het een nuttige en leerzame uitspraak vinden.

Ik snap verder niet waarom mensen het ineens zo belangrijk vinden wat de koningin zegt.

Unknown zei

Bij mij schoot mijn 23dingenmantra weer naar boven. Web 2.0 is een aanvulling op het dagelijks leven, niet een vervanging. maar ik vrees dat de koningin nog regelmatig geciteerd zal worden bij Twitter, sociale netwerken en chatten...