vrijdag 4 december 2009

Vrijdag, muziekjesdag met Neil Young

"It's better to burn out, than to fade away!" is een regel uit "Hey Hey, My My (into the black)", het lied van vandaag.
De zin voelt een beetje als "hope i die before i get old" uit My Generation van The Who. Die zin had Kurt Cobain ook kunnen gebruiken toen hij zijn afscheidsbrief schreef, maar hij koos voor de regel van Neil Young.

Zo midden jaren zeventig twijfelde Neil Young ernstig aan zijn eigen relevantie. Om hem heen raasde de punk en hij zat daar maar, met zijn verouderde liefelijke country en hippie imago.

Neil Young vond met behulp van het toen moderne bandje DEVO en wat navelstaren en hard werken zichzelf opnieuw uit met de lp "Rust Never Sleeps". Onverwacht werd "Hey Hey, My My" een slepend punkerig volkslied voor de grunge generatie.

Veranderen is dus nog zo'n slecht idee niet.

De Neil Young van de zoet melancholische liedjes, daar heb ik niet veel mee. Maar als hij en zijn bandje fijn herrie gaan lopen maken ...

4 opmerkingen:

Mariandoet23dingen zei

jammer dat er geen plaatjes in de reacties kunnen.. ik had een leuke headbangende emoticon willen plaatsen! Lekker nummer :)

Ton de Kruyff zei

@marian. Dat is idd een gemis van het blog, ik zie al helemaal een hoofdschuddend met kralenkettingen getooid hoofdje voor me :)

23kaatje zei

Vooruit, je hebt gelijk, het valt wel mee dit nummer. Niet dat jammerende z**kstemmetje van hem...
alhoewel ik dan liever Kurt hoor zingen, Lithium, Smells like teen sprit , YEAH

Ton de Kruyff zei

@23kaatje. Ga eens fijn op je eigen blog uitleggen wat er toch zo leuk was aan die jammerende Kurt. Dat heb ik nooit echt begrepen.
Geneatiekloof?