dinsdag 2 februari 2010
De iPad, een paar dagen later
Ik geef het eerlijk toe. Ik heb het niet zo op Apple. Dat komt niet door hun spullen maar meer door het bijna religieuze "Mozes die van berg afdaalt" sfeertje dat rond hun presentaties hangt.
Marketing, prima. Maar die bijna hysterie om een machientje. Kom.
Het is de nieuwe cd van Bob Dylan niet.
Maar goed, de iPad. Een paar dagen en een heleboel berichten later.
In een onderzoekje dat niets met de iPad maar wel met de Kindle te maken had, gaven jongeren aan dat de Kindle in vergelijking met hun smartphone nogal tegenviel. Het ding kan gewoon te weinig voor het geld dat hij kost. Geen filmpjes, geen geluid. Geen sterk verkoopargument dus voor deze huidige, in Amerika "grote" ereader.
De iPad heeft geen camera. En heeft geen handig uitschuifbaar toetsenbord, de gebruiker kan dus alleen via het touchscreen tekst invoeren. De iPad is plat en vrij groot, je kunt hem niet neerzetten, hoogstens neerleggen. Alleen vasthouden zonder iets te doen lijkt dus het makkelijkst.
De iPad lijkt niet bedoeld te zijn om zelf ergens iets aan toe te voegen. Het is een ding om content tot je te nemen. Als consument.
Businessweek (geen site die ik zelf vaak bezoek, gelukkig doet Bertil dat wel) schrijft over het mogelijk aantrekkelijk zijn van iPad appjes kranten en uitgevers. Het percentage dat Apple nu afroomt voor appjes in de iStore is aanmerkelijk lager dan bijvoorbeeld bij de Kindle via Amazon, 30% in plaats van 70%. Voor uitgevers kan het dus erg interessant worden om content via de iPad aan te gaan bieden.
En die content ziet er natuurlijk op zo'n groter formaat een stuk beter uit. Uitgevers kunnen er meer mee, filmpjes toevoegen bijvoorbeeld. Wat de consument wellicht weer een mooie aanvulling vindt, een reden om een abonnement te nemen misschien.
Wat de iPad echt gaat doen is natuurlijk nog onbekend. Maar het zou met zijn niet toevallige beperkingen zo maar eens een razend populaire 1.0 content kijkdoos kunnen worden.
Aardig vond ik trouwens ook deze zin: "It (de iPad) shouldn’t be sold in Apple stores, it should be sold on newsstands (together with a 24-month subscription to some newspaper), in video clubs, in libraries."
Dat laatste past misschien mooi in het retailconcept?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
en toch is er één ding dat ik niet begrijp.. ik las ergens dat 'ie geen usb aansluitingen heeft... ik ben dus al dagenlang mijn hersens aan het kraken hoe het dan gaat werken allemaal...
Misschien is het ding wel gewoon heel erg bedoeld als stand alone machientje. Waarom USB poorten als het als kijkdoos bedoeld is?
Dat Mozes-van-de-berg afdaal-sfeertje is Dylan niet te verwijten als hij een CD uitbrengt en Apple niet als het bedrijf een persconferentie geeft om nieuwe producten te laten zien. Dat doet Apple al sinds de jaren 90 twee keer per jaar op steeds dezelfde wijze (Jobs die het verhaal vertelt voor een volle zaal journalisten) en dat het zo'n hype wordt hebben we aan onszelf (en onze media) te danken.
Een reactie posten