Nu kan het komen doordat op sommige plaatsen op het internet geroepen wordt dat Twitter het helemaal is. Of misschien zijn de anderen bijna klaar met de opstartfase. Of wellicht dat er nog beleid ontwikkeld wordt voor een blog. Of het kan zijn dat ik gewoon op de verkeerde plekken keek.
Maar toen ik vandaag tijdens de gebruikelijke chaos wat bibliotheken afging viel me op dat je nauwelijks blogs ziet op de verschillende toch mooie en moderne sites. Van de "reageer hieronder" mogelijkheid die een blog biedt wordt hierdoor dus ook nauwelijks gebruik gemaakt. Natuurlijk, op elke site is wel ergens de "stel hier uw vraag" button te vinden, maar erg uitnodigend is het allemaal niet.
Een blog kan denk ik, mits regelmatig bijgehouden en met enige volharding, helpen in het komen tot die niet onbelangrijke band met de klant.
We doen van alles voor die klant. Marktsegmentatie, doelgroepanalyses, rationeel collectioneren. We trachten hem/haar te binden of te krijgen met acties van callcenters en schone zaken als "Nederland leest".
Maar een blog voor de klant maken lijkt nog lastig. Misschien weten al die bibliotheken die niet bloggen het wel beter. Dat kan natuurlijk ook.
Misschien twitteren ze zich wel een klantenband.
dinsdag 19 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Inderdaad mij valt het web 2.0 bibliotheeksites ook nog erg tegen. Vaak niet aan gedacht, misschien omdat de opstellers van de functionele eisen nog erg 1.0 gericht zijn en alleen denken aan hetgeen ze willen communiceren en niet wat ze willen ontvangen.
Dat is wel zo. Onze nieuwe site is ook niet opgezet met het idee van web 2.0. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook weer niet zo bar moeilijk om in een 1.0 site een knopje in te voegen naar een 2.0 toepassing.
hmm. thank you for this post :)
Een reactie posten