woensdag 22 december 2010

"It's LEGO Jim, but not as we know it"


Misschien is het kunst, misschien alleen een tijdverdrijf en waarschijnlijk zal het niet meer dan een nichemarkt zijn, de foto's die Mike Stimpson maakt.

Over zichzelf schrijft hij:

"My name is Mike, I program computers during the day, and thrust my photography upon the world at night. If we met, I’m sure we’d get along.

I do seem to take quite a lot of photographs of Lego, although I’m more of a photographer than a Lego builder. I also enjoy messing about with landscapes and portraiture, but don’t get a chance to do those as often as I’d like to."



Een deel van zijn foto's gaan over Starwars. Die gaan, hoewel ze soms grappig en altijd knap gemaakt zijn, een beetje aan me voorbij. Dat zal komen omdat ik die films, op het eerste deel na, echt heel flauw vond.


Maar zijn "opnieuw gefotografeerde klassieke foto's", die vind ik mooi. Al kan ik zo, op een nog wat slaperige woensdagochtend lastig onderbouwen waarom precies.

Probeer het zelf maar even.

9 opmerkingen:

nicheje zei

Ik vind het ook mooi. Misschien omdat het op twee manieren absurd is? Als je begrijpt wat ik bedoel... (Iets als: de wereld is absurd en hem in lego nabouwen ook.)

Ton de Kruyff zei

@nicheje, ik denk dat ik zoiets bedoelde :) En misschien ook dat realistische foto's plots een andere, ongevaarlijker lading krijgen als je ze nabootst met LEGO

nicheje zei

Dus jij bedoelt wat ik begrijp ;-)
Ja, lego maakt het allemaal een beetje schattig, maar ondertussen...

Bas van Houwelingen zei

Ik kende de foto's, en vind ze, ook om mij onbekende reden erg leuk, want sinds het eerste blokje Lego dat ik kreeg vind ik het nog steeds het meest fascinierende speelgoed dat ik ooit gehad heb en verzamel het nog steeds.
Vooral omdat je er alle kanten mee uit kunt. Ik ben eens naar een architectenwedstrijd geweest die hun ontwerpen in Lego moesten bouwen. Er zijn zelfs enkele 'kunstenaars' die van het bouwen van Lego-ontwerpen hun brood verdienen.

Ton de Kruyff zei

Zover ik me kan herinneren heb ik nooit Lego gehad. Ik herinner me een vage, misschien nederlandse variant, iets met fili..en dan nog wat. Maar dat was vreselijk dun en breekbaar spul dus als je dan iets gebouwd had stortte het vrijwel altijd weer in.

arda zei

Ik kad er vroeger één huisje van en verder ook een goedkope variant, die bambino heette. (Misschien was lego destijds iets voor rijke mensen?) Maar een van de voordelen van kinderen hebben is dat je een herkansing krijgt op lego-gebied. Er moeten hier b.v. nog twee kastelen in de kelder staan. En soms maakten we dorpjes, leuk was dat...

arda zei

kad=had

arda zei

p.s. dat fili-spul lijkt me wel een betere voorberieding op het leven eigenlijk ;-)

Ton de Kruyff zei

:) Dat een kraan door midden breekt wanneer je er iets aanhangt, zoiets.
En dat Bambino komt me vaag bekend voor. Je kunt ze nog steeds kopen zie ik. Op Marktplaats doet een kist met 5,5 kilo van die blokken €24,50