dinsdag 21 december 2010

Nog even over die 55%


Vorige week schreef ik een stukje over een onderzoek van Eurostat. 80% van de jongeren in de EU tot 24 jaar maakt gebruik van sociale media. Nederland bungelde met maar 55% echter geheel onderaan de lijst. Triesterig en toch ook wat onverwacht.
Aan de vraagstelling kon het niet liggen, een mevrouw bij Eurostat mailde me die en beloofde ook zich wat verder in het probleem te verdiepen.

Maar dat laatste leek me een zin die er voor de beleefdheid stond.

Ergens in het weekend, we waren net aan het eten, plofte er een mailtje in mijn inbox. Van de mevrouw van Eurostat.

"the Statistical Office in the Netherlands informed me that there was some modification by splitting the answer option into several and then an error in data processing. The figures should indeed be higher. After we receive the data revisions, we will consider them for the next update of our databases, probably in January."

Altijd mooi om te zien, mensen die nog echt aan de slag gaan met een vraag. En het gaat dus waarschijnlijk nog wel goed komen met dat lage percentage.

7 opmerkingen:

arda zei

Er komen twee vragen bij me op: waarom is die 55% eigenlijk triestig? (Ik neem althans aan dat je het te weinig vindt?)
En waarom laat je je boontjes koud worden voor een mailtje? (Ik neem althans aan dat het boontjes zijn die ik zie.)

Ton de Kruyff zei

Triesterig omdat uit een andere tabel in het onderzoek blijkt dat 91% vd huishoudens in Nederland toegang tot het internet heeft en het dan toch wel erg niet communicatief zou zijn als maar 66% iets met wederkerige media zou doen.

En wat betreft het koud worden van de boontjes, ik kan best snel lezen (en nog vlugger een foto maken).

arda zei

De getallen kan ik inmiddels niet meer volgen (55? 66?) maar het principe wel: je vindt sociale media blijkbaar communicatief. Tja... En je vindt communicatie blijkbaar iets wat nastrevenswaard is.
Maar in elk geval fijn dat de boontjes nog warm waren ;-)
Kijkt poes alleen toe?

Ton de Kruyff zei

Die 66 moest idd 55 zijn, dat klopt. En communicatie is iets waar ik niet uit principe altijd tegen ben.
Poes houdt in het geheel niet van boontjes. Hij was zelf ook wat verbaasd dat hij daar zat geloof ik.

Bas van Houwelingen zei

Ton, goed dat je vragen blijft stellen bij onverwachte resultaten. Ook prima trouwens dat mensen nog echt de tijd nemen om er wat mee te doen. Moeten we in de bibliotheek ook zeker hoog houden. Mensen echt antwoord proberen te geven op hun vragen en niet met een kluitje in het riet sturen.

arda zei

Er zijn meer manieren om te communiceren en misschien doen Nederlanders het daar vaker mee?
Je mond houden is hoe dan ook vaak het beste ;-) (Zeg ik regelmatig tegen mezelf.)
Poes lijkt mij een heel sociaal dier.

Ton de Kruyff zei

@Bas, ik vond het een raar getal en nog raarder vond ik het dat de site die het bericht oorspronkelijk plaatste zelf niet even een mailtje naar het in het persbericht genoemde adres stuurde. Voor je het weet komen zo de raarste praatjes in omloop.

@Arda, Nederlanders zijn vast niet zo heel anders dan anderen en hun mond houden doen ze, denk ik, vrij weinig. Tenminste doen ze het niet in de treinen waar ik in zit :)
Poes is trouwens niet zo erg sociaal. Eerder éénkennig. Er hoeft maar een "vreemde" de flat te betreden of hij verstopt zich in een klerenkast die we om die reden natuurlijk altijd open laten staan