maandag 21 september 2009

Morele waarden

Gistermiddag was het weer tijd voor de jaarlijkse Tinbergenlezing van de universiteit Leiden. Nu komt daar meestal iemand praten waarvan ik in ieder geval wel eens gehoord heb.
Gister was dat niet zo. Marc Hauser. Marc Hauser?

Ik kende hem ook niet. Ruim 700 mensen (die misschien wel van hem gehoord hadden) kwamen op zijn lezing af. Er stond zelfs een rij voor de deur waarvoor Paradiso zich niet had hoeven schamen.

Het verhaal was een raar geval van "ik snap het wel, maar ik begrijp het niet". Met andere woorden, je kon het volgen maar dan ...

Hauser doet onderzoek naar morele waarden. Niet bibberen, die heeft iedereen, dezelfde zelfs. Tenminste, dat lijkt te komen uit Hauser's onderzoek. Er lijkt een soort basisset van morele principes te bestaan die er is zonder dat culturele achtergrond (inclusief godsdienst) daarop van invloed is. Zelfs psychopaten lijken dezelfde morele set te hebben. Alleen doen ze er verder misschien wat weinig mee.

Het verhaal van Hauser was niet zo simpel als hierboven staat. Dus misschien tik ik het wel helemaal verkeerd op. Het is tenslotte wel wetenschap. Chomsky kwam nog voorbij en een heerlijke hoeveelheid grafieken (waar ik nooit echt veel van snap).

Gelukkig belooft de universiteit dat de lezing binnenkort nog eens te bekijken is. En dat is fijn. Want ik heb nu meer vragen dan antwoorden.

Maar, ik tik toch even een postje over mijn zondagmiddaguitstapje, omdat Hauser zijn onderzoek voor een flink deel afneemt via het internet. Iedereen kan er aan meedoen. Er is zelfs een Nederlandse vragenlijst. Mocht je even niets te doen hebben en wat na zou willen denken over hoe jij dent over goed of fout handelen in bepaalde omstandigehden ....

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het niet zo'n Vivading is waar je aan het eind kunt bepalen (4xa, 2xc, 3xf) wat voor menstype je bent.
Het blijft tenslotte wetenschap.

2 opmerkingen:

alicelouise zei

hoe en waarom die Tinbergen? Vertel...aub

Ton de Kruyff zei

Wie Tinbergen was of waarom ik naar die lezing ging? Over t eerste zijn zat pagina's te vinden. Even zoeken op Niko Tinbergen.
En verder heb ik wat (of veel meer) met mensen die zich echt bezighouden met evolutie en dat soort dingen. Voor de Tinbergenlezing worden altijd vrij beroemde wetenschappers uitgenodigd en jaren terug ben ik door een aankondiging van een lezing van Edward O Wilson (een heel grote naam op het gebied van biodiversiteit etc) op een verzendlijst voor die lezingen terecht gekomen.
Het is mooi om die mensen te horen praten, bevolgen, kundig. Je komt er altijd vandaan met nieuwe ideeen en/of inzichten.