vrijdag 10 augustus 2012

Ting!

Hij stond een beetje met zijn benen wijd. Z'n armen hingen naast zijn lichaam, recht naar beneden. Hij zong mee, geluidloos hoopten we. Bij het meezingen ging zijn mond steeds wijd open, terwijl hij een beetje naar beneden keek. Het leek eigenlijk meer op meeschreeuwen dan op meezingen. Eigenlijk zag hij er uit als de verlegen zanger van een metalbandje dat per ongeluk in het voorprogramma van Metallica terecht was gekomen.

En dat terwijl er in Paradiso alleen maar reggae werd gedraaid voor Jimmy Cliff begon.

De meezingende man had het naar zijn zin. Wij ook. De meneren van de muziek waren waarschijnlijk net zo oud als ik. Klassiekers dreunden door de ruimte. "Police and thieves" van Junior Murvin, "War in a Babylon" van Max Romeo. We wiegden onopvallend met het hoofd, en de man iets verder deed zijn metal-meezing-ding.

Heel enthousiast werd hij, hij begon tenminste nu ook op de maat licht schokkerig door zijn knieën te zakken, van het lied "Up Town Top Ranking" van Althea & Donna.

Love inna you heart dis a bawl out fe me
When you see me inna pants and ting
See me inna 'alter back
Sey me gi' you heart attack
Gimme likkle bass, make me wine up me waist
Uptown Top Ranking 

Althea & Donna hadden een hit met dit onbegrijpelijke lied in 1978. Daarna werd er niets meer van hen vernomen. 
Zo om de paar jaar hoor ik het ergens, en nestelt het zich opnieuw in een hoek van mijn hoofd. Zoals woensdagavond in Paradiso. Waar de metal-meezing-man bij elke "Ting" in het lied zijn mond nog wat verder open sperde. En er zijn best veel "Ting's".




 
 

Geen opmerkingen: