vrijdag 3 augustus 2012

Een gestipplede boekenplank (knutselblogje)


Als ik wel eens door oude postjes op dit blog blader (wat ik nooit doe maar ik moet even een bruggetje hebben) kom ik de raarste knutselpostjes tegen. Die uitgeprobeerde website, dat geprobeerde dingetje. Leuk. Maar slechts zelden keek ik nog naar het uitgeprobeerde om. Op Pinterest na is dat hele "Het is nieuw, het beweegt, laten we eens kijken wat het kan" een beetje voorbij. Bij mij dan.

Waarom en wanneer ik me precies heb opgegeven voor Stipple, ik kan het me echt niet herinneren. Maar goed, ik mocht het uitproberen, het was niet druk en je kunt niet blijven zeuren over B-readers.

Stipple geeft je de mogelijkheid om foto's naar hun site te uploaden. Eenmaal daar kan die foto voorzien worden van tags. Nou ja, je klikt met je muis op een plek op de foto en op die plek kun je vervolgens tekst toevoegen. Of je kunt er een link naar een website, filmpje inzetten. Je klikt op "save" als je klaar bent en dan kun je op een andere plek op de foto het hele riedeltje herhalen.

Als je klaar bent kun je de foto delen via Facebook, Twitter en, hé daar is Pinterest weer. Je kunt de foto ook embedden in een blogpost. Het aardige is dat wanneer iemand met een muis over de foto gaat er icoontjes zichtbaar worden waar op geklikt kan worden. Die informatie die je eerder toevoegde wordt dan weer zichtbaar.

In het voorbeeld hierboven heb ik, en nee dat is niet origineel nee, een foto van een plankje Roald Dahl boeken "verrijkt" met tags die verwijzen naar Wikipedia, de catalogus en YouTube. Je ziet de tags als je met je muis over de foto gaat.

Plus: Het werkt, ik zie al geheel vol gestippelde bibliotheekfoto's voor me.
Min: Je moet wel weten dat je met je muis over de foto moet gaan om de tags zichtbaar te maken. Als mensen dat niet weten zit je mooi voor niks al die tags toe te voegen.

Ik weet niet of ik nog veel naar Stipple om zal kijken. Maar, Pinterest dat zag ik in het begin ook niet zo en nog dagelijks blijken mensen het "Mooie boeken" board te volgen. Dus wie weet.

Geen opmerkingen: