woensdag 2 juni 2010

Clapton en Winwood in Arhem (revisited)

Nee, muzikaal relevant kon je het nauwelijks noemen, het optreden van Eric Clapton en Steve Winwood afgelopen zaterdag in het Gelredome in Arnhem. Ze deden wat ze, tot nu toe afzonderlijk, al jaren doen. Oude liedjes nog een keer spelen.
Maar dat deden ze wel erg fijn. Dat wel.
Men kwam op, Clapton wuifde nog wat halfhartig naar het publiek en daarna deden ze waar ze goed in zijn. Knutselen met gitaar en loeien met een orgel. Aan de zaal werd verder geen aandacht geschonken. Maar daar kan ik zelf nooit zo mee zitten. Je komt voor de muziek. Niet voor sullige toespraakjes.
En die muziek klonk prima. Niet relevant, ouwe mannen meuk misschien, maar ach, Rammstein of Green Day op Pinkpop, hoe relevant was dat eigenlijk?

Voor de rest was het allemaal wat minder. Het was jaren terug dat ik in een stadion was geweest. En na de baggerbak die het Gelredome is zal het wel weer jaren duren voor ik weer op zo'n plek kom.
Hoe ongezellig kan een zaal zijn? Heel.

Misschien lag het ook wat aan delen van het publiek. Naast me stond een uit steen gebeeldhouwde vijftiger die de hele avond met zijn armen over elkaar stond. Zijn enige beweegmoment kwam toen hij bier ging halen voor zijn vrienden. Tenminste, ik denk dat het zijn vrienden waren. Ze spraken niet met elkaar. Dat kon ook lastig, één van de mannen stond de hele tijd met zijn vingers in zijn oren. Maar niemand haalt zomaar voor zes vreemden lauw verdund bier.
Aan mijn andere kant stond een al even stilstaande meneer. Zijn enige bewegingen waren het aanreiken en het terugpakken van het fototoestel van zijn vrouw. Ik denk tenminste dat het zijn vrouw was. Ze stond niet met haar vingers in de oren maar toch spraken ze geen woord.

Nog nooit heb ik trouwens zoveel mobieltjes bij elkaar gezien. Het was soms lastig de artiesten op het podium waar te nemen door het woud van omhoog gestoken Nokia's en iPhone's heen.
Wat me later het idee gaf om eens te gaan kijken of je zo'n avond zou kunnen reconstrueren met behulp van naar YouTube geuploade filmpjes.

En dat kan dus. Alle liedjes zijn wel door iemand gefilmd. Alle liedjes, op één na.

Bijzonder. Zo'n avond kun je weer helemaal herbeleven en als het moet aan elkaar plakken. Gefilmd vanuit allerlei hoeken. En ook gaten denk ik.
Want het Gelredome, nee, een leuke zaal is het niet.





















(Midland Maniac, dat lied heeft niemand opgenomen)



















2 opmerkingen:

sandra444444 zei

dank hiervoor!! net de pep die ik nodig had!

Marian zei

in de krant stond trouwens een heel positieve recensie!