vrijdag 14 augustus 2009

Vrijdag, muziekjesdag met R.E.M.

2003. Dat is langer geleden dan ik dacht maar het staat op het internet
dus ...

Ik schreef al eerder dat ik een deel van mijn gehoor verloor bij de Ramones. Dat gehoor werd nog veel slechter na het concert van R.E.M. in 2003 in Utrecht.

Het meest 2.0 aan het internet waren toen nog de nieuwsgroepen. Als daar iemand wat zei kon je meteen wat terugzeggen. En dat deden veel mensen op een regenachtige zondagmiddag toen er iemand een berichtje plaatste waarin stond dat R.E.M. een optreden zou gaan geven in het piepkleine Tivoli in Utrecht. Veel mensen "riepen" dat dat "onzin" was en dat "REM de dag daarna al in de Heineken Music Hall speelde". En bovendien "Tivoli is veels te klein!"
De niet-roepers waren slimmer en probeerde meteen of je online kaartjes kon kopen.
Nu was en ben ik geen groot R.E.M. liefhebber maar hoe vaak krijg je de kans om zo'n bekend groepje in zo'n klein zaaltje te zien spelen?


R.E.M. speelde in 2003 in het piepkleine Tivoli als warming-up voor hun wereldtournee. De band kwam gewoon gezellig keuvelend over straat aanlopen en speelde vervolgens de zaal totaal omver. Letterlijk. Het geluid stond denk ik al afgesteld op de Heineken Music Hall. De krijsend luide piep in mijn oren heeft dagen en dagen aangehouden en sinds die tijd is het met mijn gehoor nooit meer echt goed gekomen.

Maar als ik eerlijk ben was het dat wel waard.

Het liedje van vandaag komt overduidelijk niet uit Tivoli, daar zijn zover ik weet geen bewegende beelden van. Michael Stipe keek in Utrecht een stuk intenser en meer betrokken maar het blijft een wereldlied en met wat goede wil is de titel ook nog heel erg Bibliotheek 2.0.

5 opmerkingen:

Marjolijn zei

Ik mis dat filmpje met dat liedje van de Beach Boys :)

Ton de Kruyff zei

@saavedra. Het is muziekjesdag, geen lachertjesdag, dat filmpje komt nog wel een keer. Als er iets sulligs gezegd moet worden over de beroepsgroep.

23kaatje zei

Lekker nummer. Ik zag ze vorig jaar in A'dam
http://www.youtube.com/watch?v=Z_Ts4o32ObA
hier met t 1e nummer dat ik bewust hoorde van ze..( toen ik 12 was geloof ik haha )

23kaatje zei

of was het Fall on me...
nouja, die speelden ze daar niet..

Unknown zei

Die piep in je oren dat is ook jeugdsentiment. Komt tegenwoordig nauwelijks meer voor, maar ik heb wat geleden. Maar voor een lekker potje rock met ronkende bassen sta ik graag voor aan het podium.