woensdag 19 augustus 2009

Hoe moet het toch verder met Sjoerd Kuyper?

Ik zit de laatste tijd een beetje met Sjoerd Kuyper in mijn maag.
Dat zit zo.

Kuyper, schrijver van prachtige jeugdboeken als Het Zakmes, Eiber en Robin en God, hield een tijdje terug een toespraak waarin hij aangaf dat hij niet zo geheel en al gelukkig werd van het honorarium dat hij kreeg van zijn uitgever. Zevenenhalf procent van elk verkocht boek. Nu weet ik niet of dat over de inkoop dan wel de verkoopprijs is maar veel lijkt het me niet.
De uitgever kon de uitspraken van Kuyper niet bepaald waarderen. Geroezemoes volgde en aan het eind van het lied had Kuyper geen uitgever meer.

En dat is jammer voor zo'n goed schrijver.

Maar, wat kan Sjoerd Kuyper doen?
Stel. Het is even een sprongetje maar, stel. Stel de ebook-reader neemt plots een enorme vlucht. Digitale boeken zijn zomaar een enorme hit. Kuyper zou bij zo'n ontwikkeling kunnen besluiten dat hij helemaal geen uitgeverij meer nodig heeft. Hij kan immers gewoon zijn boek schrijven, door de tekstverwerker halen, beetje opmaken, overzetten naar een leesbaar bestand voor ebook-readers, kopieerbeveiliging erop en klaar. Een website heeft hij al dus via dat kanaal kan hij de verkoop zelf regelen. Geen tussenpersonen meer en zelfs als hij zijn digitale boeken heel aantrekkelijk prijst is zijn nettowinst een stuk hoger dan met zijn oude percentage van zevenenhalf procent.

Toch?

Nu weet ik ook wel dat ebook-readers nog alles behalve een hit zijn maar toch, ik weet het niet. Andrew Keen schreef het afgelopen zaterdag weer eens in De Volkskrant (je moet betalen om het artikel te lezen dus ik kan er niet naar linken) dat een enorme groep internetters (lelijk woord, sorry) het de gewoonste zaak van de wereld vindt om beschermd materiaal via torrentsites als The Pirate Bay te verspreiden. Nu zijn we dat al haast gewoon gaan vinden bij muziek en films. Maar hoe moet dat straks nu met Sjoerd Kuyper? Vinden we het dan ook nog ok? Gaan we dan tegen hem ook roepen dat hij dan maar een ander business model moet verzinnen? En hoe arrogant is het eigenlijk wel niet om zoiets te roepen, lui achterover leunend achter je pc?

Information wants to be free, witte kadetjes want to be free.
Maar Sjoerd Kuyper wil vast ook wel eens vrij zijn.

8 opmerkingen:

Marjolijn zei

Het is woensdag en we gaan gewoon verder.
Het staat op iedere legaal gekochte dvd: piraterij is een misdrijf. Nee, Sjoerd Kuyper mogen we niet beroven.
De vraag blijft wel: waarom mag je niet door die mededeling over piraterij heenzappen? Ik krijg er de neiging van voortaan te downloaden...

Ton de Kruyff zei

Als je meteen op "menu" drukt wil de mededeling soms wel eens overgeslagen worden.

Marjolijn zei

Nee, helaas. Dat is het suffe. My dvd player wants to be free.

Ton de Kruyff zei

Koop een nieuwe en laat de oude echt vrij.

Anoniem zei

Bij Sjoerd K. is niet alleen het geld een vraagstuk waarmee hij de pers heeft gehaald. hij vindt ook dat uitgevers te weinig klassiekers herdrukken. Vele mooie titels van hem rond Robin b.v. waren niet meer leverbaar( lang leve de bieb). De uitgevr durft het ook niet aan omdat de klant tegenwoordig graag Nieuw en Hot wil.En in de A.M.G.Schmidt lezing bracht onze dorpsgenoot dit punt naar voren terwijl zijn uitgever in de zaal zat en van niets wist. Sjoerd kon wegblijven kreeg hij na afloop te horen.

Unknown zei

Gelukkig is er nog Lulu. In he web 2.0 tijdperk heb je geen uitgever meer nodig...

En ja ik irriteer mij ook altijd aan het begin van een DVD. En dat kan toch niet de bedoeling zijn vlak voor en avondje kijkgenot?

Ton de Kruyff zei

@anoniem. Op het blog van Ted van Lieshout zijn de details van de "zaak" goed te volgen.

@Edo. Dat Lulu is mooi maar dan zit je nog wel met de distrbutie
Dat anti-piraterij segmentje snap ik nooit zo op een dvd. Zie je dat ook als de dvd geript is?

Ton de Kruyff zei

Bij Lulu kun je je boeken ook verkopen zie ik nu. Zelfs Leonie Kooiker publiceert er een boek. Mooi.