dinsdag 11 augustus 2009

Kadetjes

Over weinig dingen kan men op het internet zo van mening verschillen als over copyrights (er is net weer een nieuw Engelstalig blog over). En over de vraag of je je daar wat van aan moet trekken, van copyrights. Nu gaat het vrijwel nooit over het copyright op het ontwerp van iets als een Gispen stoel.
De discussie gaat altijd over het downloaden van muziek en films.

In de discussie zijn een aantal posities.
a. Het kan maar het mag niet dus ik doe het niet
b. Het kan, het mag niet maar dat vind ik onzin dus ik doe het gewoon want:

1. De industrie is rijk zat en ik niet.
2. De industrie is rijk zat en is te lui om een goedkoop alternatief te verzinnen voor de dvd en cd
3. Information wants to be free

Vooral de laatste reden heeft iets bevlogens over zich. De zin, het idee kom je op tal van plekken op het internet tegen.

Ik moest vanmorgen vroeg, net na de supermarkt, even aan de discussie denken.

Het meisje achter de kassa van de supermarkt was net bezig om me mijn wisselgeld te geven toen er achter mij langs iemand naar buiten wilde gaan. "Mag ik er even langs?" zei hij nog, en ook nog "Goeiemorgen". Maar dat zei hij tegen het meisje achter de kassa die hem wat wantrouwig aankeek. "Ik kon niks vinden", hij glimlachte er vriendelijk bij.
Toen ik buiten naar het station liep zag ik hem voor me lopen. een eind verder. Maar ondanks de afstand kon ik nog wel zien dat hij zijn jas openritste en er een zak kadetjes uithaalde.

"Witte kadetjes want to be free", Misschien moet ik daar eens iets mee gaan doen.

4 opmerkingen:

Mariandoet23dingen zei

hihi...

Marjolijn zei

Wat een glimlach je al niet oplevert...

Unknown zei

Aha, en ik wil het argument van het DRM er ook nog bij halen.

Ton de Kruyff zei

De beveiliging? Die werkte bij de witte kadetjes ook al niet