donderdag 27 augustus 2009

Creative Commons muziek

Dit is mijn blog. Weliswaar werk ik in de bibliotheek Langedijk, maar dit is mijn blog. Wat ik hier schrijf en inplak is mijn verantwoordelijkheid. Mocht er iets "illegaals" tussen zitten en Brein wil mijn straffen dan is dat mijn probleem (al ken ik iemand bij de Buma, misschien wil die dan bemiddelen).

Op dat andere blog, Bosgroet4, is de situatie natuurlijk anders. Dat is het blog van de bibliotheek. Toen daar deze week een filmpje opkwam met een niet-rechtenvrij muziekje eronder realiseerde ik me dat dat eigenlijk niet kon. Waar we zelf de klant soms pijnigen met regeltjes zullen we ons er zelf ook aan moeten houden.

Zucht. Ik weet het, het klinkt reuze braaf.

Gelukkig zijn er creative commons muziekjesplekken. Die muziekjes mag je dan wel weer gebruiken. Mashable geeft in een artikel over creative commons sites een paar voorbeelden.

Terwijl ik dit tik luister ik naar een ambientdingetje dat op de site Jamendo staat. En als ik eerlijk ben klinkt het net zo bruikbaar als de niet-rechtenvrije muziekjes die je illegaal kunt downloaden.

Ik zou het kunnen downloaden en het als voorbeeld hieronder kunnen plakken. Maar dat is me nu net weer teveel moeite voor een doordreutelend ambientmuziekje.

2 opmerkingen:

Unknown zei

En het is niet eens vrijdag...
Nee ze zijn lekker bezig Buma/Stemra, mag wat kosten bij die gasten. Lang leve het vrije internet.

Ton de Kruyff zei

Ik ga in het weekeinde maar eens uitrekenen hoeveel ik ze al schuldig ben.