woensdag 24 juni 2009

Ding 10 Social bookmarking

Eindelijk eens een ding waar ik niet echt uit ga komen.

Ik zie het wel maar ook weer niet.

Misschien komt het omdat ik ooit op het FMA trefwoorden leerde toekennen (Edo, weet jij nog wie dat gaf?) en daar een hekel aan had maar van al dat zomaar in het wilde getag ook wat nerveuzig wordt.
Misschien komt het omdat ik zelf nauwelijks in het inlichtingenbureau zit en dus de waarde van bookmarks in/op het werk niet zo heel goed in kan schatten.
Misschien komt het omdat er op de 3 pc's waar ik op werk (1 oud ding en 1 laptop thuis en 1 op het werk) hele rijen bookmarks zitten waar je (op de thuispc's dan) mijn voorbijgegane interesses aan kan aflezen en die ik nooit maar dan ook nooit onderverdeelde en er toch van alles in kon vinden.

Dus ik zie het niet.

Tegelijkertijd.
Het zou misschien reuze handig kunnen zijn om in de inlichtingenbureau's van de verschillende bibliotheken dezelfde account met dezelfde bookmarks te gebruiken. Stel dat iemand in Bergen of Heiloo een fantastisch handige site met, weet ik het, verzin zelf even een voorbeeld, vindt dan profiteren de andere bibliotheken daar ook meteen van. Onderlinge web 2.0 met een web 2.0 toepassing. Die set met bookmarks zou je ook aan bij je gebruiker kunnen promoten, tenslotte zijn wij (of degenen die in de inlichtingenbureau's werken) heuse informatiepro's.

Maar hoewel het zou kunnen moet ik er meteen bij zetten dat ik het wat geforceerd blijf vinden.

Maar. Kijk ook eens (al is bijna iedereen nu al hijgend bij ding 85) naar Xmarks. Het lijkt erg op Delicious (je ziet welke sites populair zijn, je kent tags toe etc). Xmarks zet, na installatie een symbooltje bij zoekresultaten in Google. Door op dat symbool te klikken kom je vervolgens weer op andere getagte sites.
En je kunt er eenvoudiger/aantrekkelijker bookmarks van verschillende pc's mee synchroniseren. Zo fijn. Op al "mijn" 3 pc's staat nu dezelfde rij bookmarks, een samenvoeging van de favorieten van de verschillende 3. Heerlijk. Het is nu op al mijn pc's een zooi :)

6 opmerkingen:

Marjolijn zei

Er valt weer eens wat te lezen op de blogs! Je bent meteen op dreef.
De medewerkster-die-af-en-toe-achter-een-balie-zit, kan je zeggen dat trefwoorden wel heel handig zijn. Bicat maakt daar een bende van.

Ton de Kruyff zei

Misschien heeft het meer te maken met de kwaliteit van de centraal toegekende trefwoorden. Die zijn wellicht te archaïsch voor 2009.

Maar. Als trefwoorden wel handig zijn moeten we er dan met de drie bibliotheken gezamelijk wat mee gaan doen?

Mariandoet23dingen zei

wij hebben een mypip pagina met allerlei links, ik heb er al over gedacht om daar iets delicious van te maken, zoiets zouden we natuurlijk wel kunnen delen :)

Ton de Kruyff zei

Gaan we doen! Immers hoe basisbibliotheker hoe beter. Ik zie het "onder voorbehoud" van onze certificering al verdwijnen onder luid gejuich.

Unknown zei

Tja Ton, was dat een onderdeel van "theorie van de ontsluiting"? Met die man met die sliert haar die hij manmoedig verspreide over zijn kale schedeldak. Telkens als hij in zijn boek keek floepte die sliert weer naar voren. Had ik een schaar... Wijnands, heette hij niet zo?
Groet van een Xmarksfan!

Ton de Kruyff zei

Nee, volgens mij was t een apart vak. En t was niet Sara(h) Spier, dacht ik, die deed alfabetiseren.
Fijne opleiding hebben wij gehad.
Maar reuze bedankt dat je Gerard Wijnands weer in mn geheugen terug bracht!
Ik kan me de ingehouden spanning nog herinneren van het met de hele klas kijken naar of en wanneer die ene sliert van zijn hoofd zou glijden. En de zucht die je slaakte als dat dan eindelijk gebeurde.