vrijdag 16 oktober 2009

Vrijdag, muziekjesdag met The Housemartins

When your dreams are scattered
Just like the wind blown sand
And you feel, you feel you need a friend
I'll be there, reach out your hand

"I'll be your shelter" van The Housemartins heeft een titel als een liefdesliedje. Maar het lied zelf klinkt meer als een gospelnummer. Ook niks mis mee, maar wat is het nu?

I will see you through, I will see you through
I will see you through, I will see you through

Wie is de "i" uit het lied? Een liefde? Iets met god?


Tegen de 3 minuut 25 duikt naast de wind, de storm plots de werkeloosheid op. En rond de 3.40 komt de aap echt uit de mouw.


Don't despair he'll be there with his loving and his care
Marx will work for us right around the clock

He's alright, he's alright
He's alright, he's alright

"London 0 Hull 4" was de eerste cd die ik ooit afspeelde in mijn eigen cdspeler. 1986. The Housemartins hadden toen een hit in Nederland met Happy Hour. Nog bekender werden ze met hun cover van "Caravan of love".
Maar eigenlijk zijn al hun liedjes leuk. Simpel, veel energie en met het hart op de goede plek.
Als ik een slecht humeur heb doe ik ook nu nog een live opname van ze in de draagbare cdspeler en dan gaat het al vlug beter.

The Housemartins waren een kritisch maar vrolijk bandje. Een beetje anders ook, op de achterkant van "London 0 Hull 4" staat de kreet "Take Jesus, Take Marx, Take Hope", een beetje zoals in het lied van vandaag dus.
Engels tot op het bot. En zo zagen ze er ook uit. Je ziet het type nog steeds lopen, in Amsterdam (of Den Helder), op weg naar de volgende kroeg, beetje bleek, kort geknipt haar en ook midden in de winter hebben ze dan zo'n dunnig polo shirtje aan.

In 1988 was het op. Norman Cook werd later (even) beroemd als Fatboy Slim. Paul Heaton en David Hemingway vormden samen met een roadie de band The Beautiful South. En door dat bandje herinnerde ik me, jaren later, The Housemartins weer.



2 opmerkingen:

Unknown zei

Sentimenteel reisje, maar ik weet zet te herinneren. Beautiful South ook errug leuk. Kende het verband tussen de twee niet, weer wat geleerd ;-). Leuke titel: "I Hate You (But You're Interesting)"

Ton de Kruyff zei

Maar eerst was er nog "I love you (but you're boring)" :)