dinsdag 5 oktober 2010

Een boek in een bunker


Ik kom al erg lang in de bossen bij Schoorl en Bergen. Toen ik nog heel erg klein was gingen we er al heen, in de zomer, op vakantie. En hoewel ik die bossen dus best goed ken, en ik ook nog graag van mezelf mag beweren dat ik (bijna) nooit verdwaal lukte dat vandaag toch. Verdwalen. In de bossen van Schoorl en Bergen.

Er was opeens een rare vorm te zien. Het leek wel een kapelletje. Naast het pad, tussen de bomen. Maar toen we dichterbij kwamen bleek het een bunker te zijn. Hoewel dat woord eigenlijk te fors en te betonnerig is. Koepeltje is een beter woord.

Omdat we toch al verdwaald waren en dus tijd genoeg hadden keken we even naar binnen. Twee stoelen, wat flessen, een glazen bol. En tegen de muur een plankje. Met Tibetaanse gebedsvlaggetjes en twee knuffelbeesten. Onder de knuffels lag een boek.
Het bleek een soort gastenboek te zijn. Mensen die bij het koepeltje kwamen en naar binnen gingen schreven er wat in. Of iedereen dat doet wat ik niet. De mensen die niets vonden om te zeggen, die stonden er niet tussen.
Veel vakantiegangers, zinnen over de schoonheid van de bossen en het pad naar Bergen aan Zee. Er was een opmerking over hoe Bergen Bergen niet meer was en dat dat door de "import" kwam. En de bladzijde boven dit stukje. Waar je lang over kunt denken.

Wij schreven dat we verdwaald waren. Maar dat klopt natuurlijk nu al niet meer. We zouden dat eigenlijk weer op moeten gaan schrijven. Maar ik weet niet helemaal zeker of we het koepeltje nog terug kunnen vinden.

4 opmerkingen:

P. de Leeuw zei

Onvermoed Ton. Zo onvermoed.

Marian zei

Mooi.

Anoniem zei

Zo liep ik met mijn tweede afspraak die maand met Annelies in duinen van Bergen, het was het jaar 2000, november.. Verliefd als je bent, vol vragen vol verwachting naar de toekomst.

Het begon te regenen en zochten een schuilplaats voor de natte druppels.

Binnen in de bunker, kwamen wj het boekje tegen, Annelies pakte het op en schreef erin, " wat zal de toekomst met Erik worden? " was de context van het verhaal dat zei schreef.

twee maanden later was zei zwanger van onze tweeling, nu 10 jaar oud reeds.

De plek heb ik nooit terug kunnen vinden, zoals ook het boek.. wat zou ik dat graag nog een zien om precies te lezen wat er geschreven was in dat boek, in die bunker.. Iemand?

Ton de Kruyff zei

@Erik W Ik heb een mail naar je Google profiel gestuurd met info over de "bunkerboeken".