vrijdag 8 oktober 2010

Toegankelijkheid met een hangslot

In de VS zijn geen aparte toiletten voor invaliden. Je hebt er wc's voor mannen en vrouwen die ook geschikt zijn voor mensen met een handicap. Het is misschien niet de constatering of het feit waar je dacht mee naar huis te gaan na de Biebwatch van gister over toegankelijkheid. Maar toch. Het was een opmerking die in mijn hoofd bleef hangen.

Mijn hoofd was trouwens wat warrig, ik zeg het meteen maar. Het was de eerste dag na mijn vakantie en de avond daarvoor was het laat geworden bij het optreden van The Bad Plus.

Biebwatch was deze keer in het Centraal Museum in Utrecht en ging niet alleen over digitale maar ook over de fysieke toegankelijkheid. Je zou het bijna vergeten maar er is nog een hele wereld naast de digitale.

Cor Langedijk van de VCP sprak over de fysieke toegankelijkheid van bedrijven, en dus ook over bibliotheken. Zo'n 15% van de bevolking is chronisch ziek dan wel gehandicapt en kan daardoor obstakels op zijn of haar weg tegenkomen die een bibliotheekbezoek zouden kunnen bemoeilijken. Zelf had ik bij de voorbeelden die hij gaf een aantal malen een "oh ja, dat is bij ons ook helemaal verkeerd gegaan ik verstop me even" moment maar bibliotheken schijnen het zo gek nog niet te doen. Aanwezig was ook een schouwer van de VCP, Jan Troost. De voorbeelden die hij als gehandicapte gaf (trapjes, draaideuren, te hoog hangende schilderijen, te hoge hangende betaalautomaten) maakten weer eens duidelijk hoe makkelijk het voor niet-gehandicapten het is om een aanzienlijk deel van de bevolking uit het oog te verliezen. Belangrijk verhaal.

Daarna bleek dat ik me had opgegeven voor de themasessie "Sociale Media: Inzetten van Sociale Media". Stiekem hoopte ik natuurlijk op het horen van het gouden idee. Maar misschien is er wel geen gouden idee. Tenminste, ik hoorde het niet. Aardig verhaal, leuke discussies (Moet een bibliotheek de dood van Antonie Kamerling retweeten? De meningen liepen uiteen) maar het was toch een beetje de 23 dingen in de reprise.
Volgens horen zeggen was de sessie "Schrijven voor het web" trouwens erg goed. Maar daar was ik dus niet bij.

De lunch was leuk al bleek het nog een hele toer te zijn om even naar buiten te gaan. De deur was afgesloten met een vervaarlijk hangslot en helaas was er niemand met een sleutel. Gelukkig dat er vluchtwegen waren en dat de bewaker van de museumwinkel zo vriendelijk was om even een deur open te draaien.
Iets zeggen over de combinatie van hangsloten met toegankelijkheid ligt jammer genoeg net iets teveel voor de hand.

Na de lunch stond "De toekomst van de digitale toegankelijkheid" op het programma. Dat bleek een verhaal te zijn over bibliotheek.nl. Nu kun je natuurlijk nooit genoeg horen over bibliotheek.nl en het kan aan mijn misschien wat slaperige hoofd hebben gelegen maar de spreeksnelheid leek op het tempo van een deathmetalband en de hoeveelheid technische informatie leek wat over de hoofden van een aantal aanwezigen te gaan. Maar. Het wordt natuurlijk helemaal prachtig. Als het gaat werken.

Afsluitend was er nog het verhaal "Mobiel, de toekomst van toegankelijkheid" maar dat viel eerlijk gezegd nogal tegen. Misschien was de mevrouw die het verhaal vertelde de avond daarvoor ook naar The Bad Plus geweest en was ze daardoor ook wat slaperig, dat kan, maar er ontbrak iets van begeestering.

Leuke dag met wat weinig echt digitaal nieuws maar ik ga toch maar weer eens proberen de huisbaas (de gemeente) zo ver te krijgen om eindelijke eens die vitrine pal voor het invalidetoilet te verplaatsen.



Nog een vrijdags liedje erbij. Natuurlijk van The Bad Plus. Let vooral even op de drummer, Dave King, die geniet zichtbaar van het feit dat hij eens gewoon lekker op de tel kan slaan.

Geen opmerkingen: