woensdag 6 oktober 2010

De Grote TekenTentoonstelling


Vandaag begint De Grote TekenTentoonstelling. Een mooie naam voor de jaarlijkse Kinderboekenweek. De ondertitel, "beeldtaal in kinderboeken" vind ik wat plechtig maar dat is muggenziften.

Er zijn tijden geweest dat ik als jeugdbibliothecaris en kortstondig kinderboekenverkoper lang door kon praten over de schoonheid en het belang van illustraties in boeken.
Maar voor dit blog beperk ik me maar tot het inplakken van een nooit gepubliceerde tekening van Ted van Lieshout. Hij maakte hem voor het boek "De winkel van Wimper". Elke paragraaf in dat boek begint met een illustratie bij de eerste letter van die paragraaf.

Op de kaart die in 1994 bij de tekening zat schreef hij:

"Ik deed wel eens wat fout toen ik "Wimper" tekende, zoals de voorstelling tekenen boven de verkeerde letter [...] de letter had een D moeten zijn (zie blz. 39 van Wimper"

Ted van Lieshout is een groot schrijver en tekenaar (kunstenaar mag ook). Toch verkopen zijn boeken niet als de bekende warme broodjes. Het is daarom maar fijn dat er nog steeds bibliotheken zijn die boeken van hem (en anderen) kopen (als dat tenminste mag binnen het geldende collectioneringsprofiel) zodat je ze zomaar, toevallig slenterend langs de kasten tegen kunt komen en mee naar huis kunt nemen.

De schroefjes van het lijstje waarin de tekening zit zaten te vast om ze los te draaien. De foto is daardoor niet helemaal goed gelukt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goh, een echte Van Lieshout.... Zoals hordes andere jeugdbibliothecarissen ben ik ook een fan, dus ik ben nou wel een beetje jaloers dat jij een echte tekening hebt. In een lijstje.

Ton de Kruyff zei

@Tenaanval Als er tijd is zet ik deze week nog wel een Van Lieshout op m'n blog. Ook in een lijstje :)