woensdag 20 juli 2011

Keten failliet


Borders, een Amerikaanse keten van boekhandels is failliet. Dat nieuws wordt ook besproken op Nederlandse bibliotheekblogs en Nederlandse bibliotheektwitters. Het is tenslotte een kleine wereld.

Nu weet ik niet zo goed of je het omvallen van een Amerikaanse keten kunt overzetten naar het Nederlandse bibliotheekwerk. Misschien kan dat, maar ik heb niet veel verstand van faillissementszaken. Als ik lees dat een bod op Borders van 215 miljoen wordt verworpen omdat het de schuldeisers meer op gaat leveren als de keten onmiddellijk geliquideerd wordt haak ik geestelijk al wat af.

Maar, als er raakvlakken zijn dan is het misschien ook aardig om wat zinnen te kopiëren en plakken die ik vanmorgen in de NRC van gister las over het faillissement.

"“Boekhandelmedewerkers verkopen niet alleen boeken, ze verkopen de activiteit van het lezen”, zegt Michael Norris van Simba Information. “Deze bedrijfstak gaat langzaamaan ontdekken dat veel e-booklezers nog altijd eerst naar de boekhandel gaan om nieuwe boeken te bekijken, en dan naar huis om ze te bestellen voor hun e-reader.” Boekhandels weten moeilijk een antwoord te vinden op dit fenomeen, waarbij zij als etalage fungeren voor internetwinkels."

Zoek en vervang?

Geen opmerkingen: