vrijdag 6 januari 2012

Boeken niet teruggebracht? 10 dagen gevangenisstraf


Daar sta je dan met een bordje voor je borst Christopher Anspach. Maar ja, dan had je die 27 boeken en andere materialen die je leende van de Newton Public Libary (in Iowa in de VS) maar terug moeten brengen.

In Nederland willen we, zo om de zoveel tijd nog wel eens in een discussie over het wel of niet berekenen van boete (soms iets charmanter omschreven als "leengeld") aan klanten die hun materialen "te laat" terug geven terecht komen. In Newton sloegen ze die discussie zo te zien tot nu toe over. Niet terugbrengen? Dan ga je, in het geval van Anspach gewoon 10 dagen de gevangenis in.

Anspach kwam ik tegen in een artikel over een andere bibliotheek in de VS die de politie inschakelde om materialen terug te krijgen, die van Charlton. Daar werd de politie, zo leek het eerst, op een kind van 5 afgestuurd om wat boeken terug te krijgen. Later bleek het te gaan om een duur audio boek dat de vader geleend al sinds april van dit jaar in zijn bezit hield.

Rare verhalen, zoiets doen wij dan weer niet in Nederland. Tenminste, dat denk ik. En anders hoor ik het misschien wel.

Terwijl ik de artikelen las bedacht ik me dat aan dit gehol-achter-materialen-die-te-laat-zijn natuurlijk binnenkort een eind gaat komen. Dankzij de zegeningen van het eBoek. Een eBoek dat je nu bv leent via de portal van de NBD verdwijnt na 3 weken gewoon van je eLezer. Dus je bent nooit meer te laat, en je kunt het ook niet stelen.

Toch?

Of zouden onverlaten lijkend op Anspach dat dan wel voor elkaar krijgen? Via slinkse elektronische manipulatie of zo.
En als je nooit meer te laat kunt zijn, dan hoef je ook nooit meer boete (of "leengeld") te betalen. Maar dan verdwijnt wel meteen een grote inkomstenbron van de bibliotheken. En wat als er iets verzonnen wordt waardoor je iets wel te laat terug kunt brengen, gewoon om het een beetje op een oldskool bibliotheekervaring te laten lijken? Naar wie gaat de boete (of "leengeld") dan als die eBoeken in een landelijke portal hangen?

Had ik dat artikel maar nooit gelezen.

Geen opmerkingen: