maandag 23 november 2015

Wandelen in Petra: (3) de Treasury van linksboven

Wandeling van 3 tot 4 uur vanaf de ingang, over Jebel al Madras, door wadi Hurayma, over Jebel al Qantara naar de High Place of Sacrifice met in de wadi een bijzonder uitzicht op de Treasury. Prachtig en eigenlijk een wandeling die je niet mag missen. Afwisselend, rustig, met wat leuk geklauter.

De wandeling is goed te doen, af en toe moet je opletten welke kant je op moet en er is één stukje dat gevaarlijk kan zijn maar dat is te vermijden.

Loop vanaf de ingang naar de Siq. In de laatste bocht voor je bij de Siq komt zie je links een aantal bomen. Links van de bomen begint een pad. Negeer het bord dat stelt dat dit pad verboden is.

Na wat minuten tussen bomen en struiken zie je het pad dat omhoog gaat naar Jebel al Madras. Echt, het pad is niet te missen.

Na een kwartier, twintig minuten lijkt het pad te stoppen bij een uitzichtpunt over een vlakte. Bekijk de vlakte en zoek een pad dat over de vlakte van je af loopt. Ga naar links en merk dat het pad achter een grote rots om verder gaat. Volg het pad en daal af naar de vlakte.

Neem het pad, dat je net van boven hebt gezien en dat rechtuit over de vlakte loopt. Het pad stopt bij een diepe kloof, Wadi Hurayma. Ga een meter of tien tot twintig naar rechts, let op voetstappen en lege waterflesjes. Het is een beetje zoeken maar als je goed oplet vindt je een pad dat tussen de rotsen door naar beneden gaat. Het is soms wat lastig en nauw maar doordat je tussen rotsen naar beneden gaat is het nergens echt gevaarlijk.

Wanneer je niet verder kunt dalen steekt het pad de wadi over. Doe dit niet. Blijf aan de rechterkant van de wadi en wurm je door wat struiken. Loop rechtdoor en na een paar minuten kom je bij het punt dat een uitzicht geeft op de Treasury.

Er is waarschijnlijk niemand anders dus geniet van het moment.
Loop daarna terug naar de struiken waar je net vandaan kwam.

Keuzemomentje. Er zijn twee manieren om verder te gaan.
Je kunt het pad waarover je naar beneden kwam vervolgen en aan de andere kant van de kloof omhoog klimmen.
Waarschuwing! Het pad is lastig te volgen al staan er her en der wat steenmannetjes. Het pad gaat in zijn algemeenheid wat zigzaggend naar rechts omhoog. Er liggen veel, soms erg veel losse stenen.   De kloof is diep en er zijn wat hoogtevrees momenten, zeker op het eind. Maar, aan de andere kant, het is een mooi stukje en je bent in 10 minuten of een kwartier boven.

Je kunt ook het pad waar je naar beneden kwam terug volgen en als je boven bent de kloof aan je rechterhand houdend naar het eind van de wadi lopen. steek daar over (makkelijk) loop wat omhoog en neem één van de vele paden die naar rechts gaan.

Als je aan de rechterkant de kloof uit bent geklommen kom je boven op Jebel al Quantara, een stenig plateau. Er lopen tal van kleine paadjes. Loop wat naar voren en naar rechts en je komt uit bij een tent.

De tent is van een aardige, rustige meneer. Drink wat thee, klets wat en drink nog wat thee.

Vervolg daarna het duidelijke pad dat links van de tent verder gaat. Je ziet de High Place of Sacrifice al liggen. Er is nog één stukje naar beneden waarbij je even op moet letten, buig daarna naar rechts, verder is het pad vervolgen en klaar.

Ga naar de High Place en daarna kun je of via trappen terug naar Petra of je gaat via het Triclinium naar de Soldiers Tomb maar dat is makkelijk te vinden.

De route kan ook in omgekeerde volgorde gelopen worden al zou ik zelf nooit, echt niet de stenige afdaling in de Wadi Hurayma van deze kant af doen.