maandag 23 november 2015

Wandelingen in Petra: (5) Jebel Harun

Het is een klein glinsterend wit dingetje. Je kunt het zien vanuit de Wadi Araba, veel plekken in Petra, als je geluk hebt zelfs vanuit je hotelkamer. In het witte dingetje zou het graf van de profeet Aaron zijn, de broer van Mozes. Geen idee of dat zo is maar het witte dingetje ligt boven op de hoogste berg in de Petra regio. En wat is er leuker dan naar een hoogste punt gaan?

Eerst even. De wandeling is prachtig, mooie uitzichten, rustig, eigenlijk moet je hem lopen maar is wel echt een heel eind lopen. Reken 6 tot 8 uur heen en terug vanaf de pilaar van de farao (en dan ben je al bijna een uur bezig vanaf de ingang). Er is onderweg erg weinig schaduw en omdat je eigenlijk niets of niemand meer tegen komt is het verstandig om eten en voldoende water mee te nemen. Begin vroeg, tussen 6 en 7 uur, zo heb je het tenminste nog een tijdje niet heel erg warm. Heel moeilijk is de wandeling niet, maar je moet wel opletten.

Begin bij de pilaar van de farao (loop door Petra richtig het klooster en neem de laatste "weg" naar links voor Qasr al Bint, het is die eenzame stenen pilaar op de heuvel). en ga rechts naar beneden over de weg.

Volg de weg die voorbij grotwoningen gaat tot je weer omhoog gaat en uit de vallei komt. Onderweg kom je het Snake Monument tegen maar pas op de terugweg, als de zon anders staat zie je waarom dat zo heet.

Als de berg rechts stopt zie je rechts een verlaten hut/tent. Ga rechtsaf en loop over de weg voor de hut/tent.

Volg de duidelijke, slingerende weg tot er een splitsing is (ongeveer een uur tot anderhalf uur vanaf het startpunt) en er een vagere weg naar rechts gaat. Ga die weg in. Mocht je de afsplitsing missen, geen probleem, let op de aanwijzing hieronder.

Na wat minuten zie je rechts een klein, gemetseld hutje (in het echt is het wat duidelijker te zien dan op de foto). Dit hutje is één van de aanwijzingen die je moet vinden. Het pad naar Jebel Harun begint rechts van het hutje.

Het pad omhoog is niet altijd even duidelijk. Maar, met wat goed kijken, opletten en de hulp van wat steenmannetjes kun je het redelijk goed volgen.

Blijf ondanks het opletten trouwens ook voor je plezier om je heen kijken.

Iets van drie kwartier na het stenen hutje kom je op een plateau, links naast het pad is een grote steenman.

Volg vanaf dit punt het pad dat naar links gaat en later naar de berg toegaat. NB er gaat ook een pad naar rechts. Doe het niet. Je komt ook boven maar alleen nadat je als een vlieg tegen een steile wand geplakt hebt gezeten.

Het pad wordt vrij onduidelijk als je de berg opgaat. Let goed op, zet af en toe een steen op een steenmannetje, op de terugweg heb je daar weer plezier van. Na het klimmen kom je weer op een plateau uit. Links van de berg zie je een klein gebouwtje. Dit is een politiepost. Er zijn steeds twee agenten aanwezig. Ze blijven daar twee weken. Wat je gedaan moet hebben om zo'n klus te krijgen weet ik niet. Waarschijnlijk zie je de mannen niet, ze slapen veel.

Loop links langs de politiepost en dan rechtdoor naar de berg voor je. Er gaan trappen omhoog naar het nausoleum.

Na een paar minuten ben je al boven en zie je het oorspronkelijke witte dingetje. Loop er omheen, er gaat een trap naar het dak.

Loop over het dak, voel jezelf heroïsch, maak malle selfies, geniet van het uitzicht, neem 1 gb aan foto's, hum zachtjes "Naïeve Melody (this must be the place) van Talking Heads. Bedenk dat stoppen met roken het klimmen een stuk makkelijker had gemaakt. Eet wat, drink wat meer en rook toch nog een sigaret.

Als je geluk hebt, en geluk is onvoorspelbaar, is er iemand die de deur van het mausoleum openmaakt. Niet dat er veel te zien is maar je hebt net een paar uur gelopen om het te zien dus is even binnen kijken best de moeite waard.

Terug. Dezelfde weg. Neem de trappen naar beneden, loop rechts langs de post. Let op. Zoek na de post naar een opvallend, vierkante steen aan het eind van het plateau. Ga daar naar beneden. Let op (2). Doordat het later is schijnt de zon anders op de berg. Het pad is daardoor moeilijker te zien en te vinden. Daal af met een boog naar links, blijf zoeken naar steenmannetjes. Als je goed kijkt zijn ze er.

En als je weer helemaal tussen de mensen bent geef je de poezen nog wat brokjes.