vrijdag 6 november 2009

Vrijdag, muziekjesdag met de Dissidenten & Lem Chaheb

Het is herfst. God wat is het herfst.

Fata Morgana, het lied van vandaag ken ik al erg lang. Ik leende de lp (zo lang dus al) ooit in de bibliotheek Den Helder. Toen ik daar nog werkte en je in een bibliotheek alleen maar dingen kon ontdekken die er ook echt fysiek aanwezig waren.

De Dissidenten, blanke mannen uit Berlijn, volgens de tekst op de hoes, woonden begin jaren '80 boven een kebabzaak. De muren waren dun en de geluidsinstallatie van hun benedenburen kon harder dan die van hen zelf. Waardoor ze op een bepaald moment zelf ook maar Marokkaanse muziek gingen maken.

Wie nu zoiets op een hoes zou zetten vraagt om verontwaardigde kamervragen.
De tijden veranderen, maar dat is weer een ander lied.

Fata Morgana komt van de lp (later cd) "Sahara Elektrik" die de Dissidenten samen maakten met de Marokkaanse groep Lem Chaheb.
Voor de duidelijkheid. De Duitsers maken de muziek, de Marokkanen zingen.

Er is geen bewegend filmpje, doet er niet toe.
Zet het geluid op max en jaag tenminste de herfst het land uit.

6 opmerkingen:

Marjolijn zei

Zelfs met deze muziek kun je de herfst het land niet uitjagen. Wat een herrie! Ik verslikte me zowat in mijn thee.

Ton de Kruyff zei

@Saavedra, wat subtiel weer, en dat terwijl je niet eens uit Noord-Holland komt.

Marian zei

haha, en terwijl deze noord hollandse dacht: laat ik mijn mond maar houden!!

Ton de Kruyff zei

@marian, woorden als "boer", "vreet ie niet", "roepende" en "woestijn" komen in me op :)

Mariandoet23dingen zei

en daar moet ik dan weer heel hard om lachen!!

Ton de Kruyff zei

@marian, nu weer van de 23 dingen. Dat is toch weer fijn. Dat als het muziekje niks is er toch wat te lachen is.