woensdag 18 november 2009

Met een Voekje in een hoekje?

Ik kan aardig koken. Maar ik kan volstrekt neurotisch worden van vage aanwijzingen in een recept.
"Snij een ui", staat er dan. In ringen? Halve ringen? Stukjes dan?
En hoe groot moeten die dan zijn?

Sinds een paar weken zijn er Vooks. Een combinatie van tekst met bewegend beeld. Volgens de website kun je een Vook kopen voor je pc en/of je iPhone. Voor je dat doet kun je echter een voorproefje nemen.

De meest opvallende van de zes titels is "Crush it!" van Gary Vaynerchuk. Een soort motiverend boek waarin meneer Vaynerchuk, wijnkenner en online marketeer je met tekst en video duidelijk maakt dat dit de beste tijd is om je doel te bereiken. Je moet je 16 slagen in de rondte werken maar dan lukt het ook.
Zelf krijg ik vreselijke jeuk van mensen die elke zin afsluiten met drie uitroeptekens maar de combinatie van tekst plus een pratende, erg vlug pratende meneer zou best kunnen werken.
Verder zijn er non-fictie Vooks over fitness, de Japanse keuken en iets met een gezonde huid.

De non-fictie Vook, daar geloof ik wel in. Een filmpje dat laat zien hoe je een bepaalde handeling moet doen, bijvoorbeeld uien snijden, dat is handig. En een tekst over, zeg de 10 mooiste dorpen van Nederland zou ook op kunnen knappen met wat filmpjes.

De fictie Vook, dat weet ik niet. Er zijn er nu twee, een thriller en een romantisch verhaal.
Ik vraag me af of bewegend beeld en tekst elkaar niet in de weg gaan zitten. Het lijkt mij een beetje vlees noch vis. Het is geen boek maar het is ook geen film. En of de verwende kijker zit te wachten op niet al te high budget beelden?

5 opmerkingen:

AnneT zei

brrr dat filmpje over gezonde huid ..

Unknown zei

Het klinkt verbluffend simpel. Zo'n boek met DVD is altijd wat omslachtig, alsof je met je boek voor de tv gaat zitten. Maar dit voelt logischer. Maar ik zou dan zo'n Vookkookboek op m'n iPhone wel willen combineren met de eigenschappen van de Albert Heijn App. Recept uitzoeken en het gelijk op je boodschappenlijstje zetten. Voelde alleen wel raar om met m'n iPhone voor m'n snufferd boodschappen te doen, al hopend dat mij batterij het zou volhouden. Niets is zo vervelend om halverwege niet meer te weten wat je nou moest kopen voor je Mediteraanse groentevissoep. En heb jij nog een goede tip wat ik tegen vetvlekken op m'n iPhone moet doen....

Ton de Kruyff zei

@AnneT, dat filmpje liep steeds vast maar ik zie nu dat dat eigenlijk ook een "knutselen met groenten" onderdeel heeft.
@Edo, je kunt via je Vook je ervaringen delen met andere "lezers" en de schrijver. Met wat geluk kun je dus misschien binnenkort de ingrediƫnten twitteren naar de AH?
En voor die vetvlekken, je moet ook niet met de iPhone roeren, een iPhone is dan wel bijna een zwitsers zakmes maar het kan natuurlijk ook te gek.

alicelouise zei

Als beeldliefhebber en lettervreter spreekt me dit bijzonder aan. Ik denk dat ik zo geboeid naar het beeldscherm kijk dat ik vergeet te koken. Laat staan boodschappen te doen. Geestelijk voedsel, heren. Is zoveel gezonder en zeer ecologisch.

Oakwood zei

Ben nog niet in het stadium van de voekjes dus laat dat nog even voor wat het is. Had vorige week mijn blog al gemaakt maar (slim) niet aangemeld. Volgens Ingeborg heb jij de tip om de tijd goed in te stellen. Nu loop ik een dag achter...op zich niet erg hoor een dagje extra...