vrijdag 9 augustus 2024

Alles gaat voorbij ...

... behalve de hitte. Die gaat maar opgetogen voort. Sinds begin juni is het denk ik vijf dagen beneden de 30 graden geweest. Dus, ik dacht, omdat ik de vorige keer zei dat ik wel wat van me zou laten horen als het wat koeler werd, ik dacht, laat ik toch maar even wat zeggen want voor je het weet is het december voor het frisser is.

Nee, er waren erg veel bosbranden in Bulgarije dit jaar. Gelukkig niet hier in de buurt hoor. De opmerkelijkste was ergens aan de grens met Griekenland. Daar stond een stuk bos in de brand waar een oud mijnenveld uit de koude oorlog lag. Het blussen was, door de mijnen nogal lastig ja. Veel Bulgaren waren toch al vrij pissig over het feit dat er een tijd terug heel veel geld was uitgetrokken voor moderne blusspullen maar dat nog niemand iets gedaan had met dat geld. 

Hier? Och. Het was voornamelijk gedoe met Gijs. Gijs kon plots nog maar een beetje plassen en toen helemaal niet meer. We zijn wel, nou ja heel erg vaak bij de dierenartsen geweest. Hij is er zelfs twee dagen gebleven. Met een katheter in en zo'n plastic kap op z'n hoofd. Enorm humeurig was hij toen we hem ophaalden. Mevrouw de dierenarts riep ons nog, half vrolijk na dat ze hoopte ons nu een tijd niet meer te zien. Heel voorzichtig, afkloppen enzo, zeg ik nu dat het wat beter gaat. Maar voor de zekerheid klop ik meteen weer op iets houterigs.

Het grote nieuws in Bulgarije is natuurlijk de wet die propaganda van lgbtq+ in het onderwijs verbiedt. De wet werd met een enorme meerderheid aangenomen en, hoewel niemand weet wat de wet nu precies, op welke manier regelt is het een enorm succes voor het behoudende deel van Bulgarije. Is daar niets van in het nieuws geweest? Wat raar. Toen een zelfde wet in Rusland en Hongarije werd aangenomen maakte weldenkende Nederland zich er enorm druk over. Wat? Nee, kwalijk is het. De wet werd ingediend door de extreem nationalistische, "Wij vinden Putin echt helemaal fantastisch" russofiele Vazrazdahne partij. Met volle steun van, nou ja, bijna iedereen. Progressief Bulgarije is woedend, er zijn demonstraties en er is angst dat dit het begin is van een steeds dwingender nationalisme.

O ja, ze mogen ook weer stemmen. Ergens in oktober. Nee, voor een nieuw parlement. Ja, dat hebben ze al eerder gedaan dit jaar. Het wordt de zevende keer sinds 2021. Niemand gelooft er meer in. Nee. Het lukt geen van de partijen om een coalitie te vormen. Maar ik ben bang dat het deze keer eindigt met een extreem nationalistische partij in een coalitie. Gewoon omdat er iemand, ergens gaat roepen dat Bulgarije anders nooit meer een werkende regering krijgt.

Wat? O, of er ook iets minder serieus te melden is? Nou, het is natuurlijk maar hoe je er naar kijkt maar ergens aan de kust liep een gepensioneerde politieagent langs een, hoe noem ja dat, strandpaviljoen. Hij vond dat ze een wel erg aparte bar hadden. Nou ja, lang verhaal korter, de bar was eeuwenoude Romeinse sarcofaag. Hij wordt nu in Varna ontdaan van moderne verf want hij was helemaal overgeschilderd.

Nee, volgende week is het weer, of nog steeds heet. Maar burgemeester Gosho vindt dat we naar het voetbal moeten. Iets uit Azerbeidjan of zo. En een stel buitenlanders, ja, wij ook, gaat een deel van het dorp bosmaaien. Bij 35 graden. Je hoort er vast nog over.


3 opmerkingen:

Niek zei

Nu wilde ik gaan klagen over de hitte in Nederland maar houd abrupt mijn mond na het lezen van jouw blog.
Het nieuws over die nieuwe wet heeft zelfs mij bereikt zonder dat ik nieuws volg. Ik denk dat Amnesty zich er wel druk over maakt. Maar veel te weinig mensen worden er nog warm of koud van.
Treurige tijden. Toch mooi dat er iemand nog een Romeinse sarcofaag in het nieuws weet te brengen. En wooow voor die stel buitenlanders die gaan bosmaaien bij gruwelijke temperaturen.

Anoniem zei

Dank voor de “woow”. Over de andere dingen heb ik weinig nieuws maar ik kan bevestigen dat het met het bosmaaien gruwelijk warm was. Na twee maal koud douchen ben ik nog oververhit.

Nyko zei

Dag Tviviteiton, vandaag in de bieb in Zuid-Scharwoude las ik je blog, voor het eerst, overigens. Drie jaar alweer... en dan heb je er nog hoeveel te gaan? Ik meen dat je zei, tien? Veel sterkte in de verschillende omstandigheden, je doet in ieder geval veel ervaring op en met jouw creativiteit gaat dat lukken!