woensdag 23 september 2009

Nog een keer Bibliotheek.nl

Hoewel de maandagmiddag bij de projectgroep Bibliotheekinnovatie alweer bijna yesterday's news is kom ik er toch nog even op terug.

Met lichtbeelden. Of zoiets.
Op het moment dat ik dit tik is namelijk de demo nog steeds in de lucht. Wie dus wil zien waar het afgelopen maandag voor een flink deel over ging kan er nu ook naar kijken. En dat is wel zo makkelijk.

Wat je ziet is dat wat een klant ziet nadat hij of zij is ingelogd. Je kunt dan gaan zoeken in je plaatselijke bibliotheken, alle openbare bibliotheken, nou ja, klik het schermpje bij "bronnen" open en je ziet het zelf.

De rest van de site kun je als gebruiker voor een flink deel zelf vormgeven door het invoegen van allerlei widgets. Die widgets kun je vervolgens ook weer in je eigen website zetten, of in je Hyves plakken, dat zal ook wel kunnen. Denk ik. Al heeft niemand dat echt gezegd.

Even kijken of dat werkt, met die widgets.



Oh. het blijkt een iframe te zijn maar het principe is duidelijk.

Het ziet er prachtig uit. En dat bedoel ik niet cynisch of zo. Het is landelijk, overzichtelijk en de gebruiker kan er zelf fijn mee knutselen. Morgen beginnen zou ik zeggen.

(Al valt me wel op dat, kleine bijgedachte, waar ik al jaren hoor dat de bibliotheek zich niet zo vast zou moeten pinnen op de collectie, het nu toch wel weer heel erg over de collectie gaat)

Belangrijker dan de mooie nieuwe site vond ik zelf echter de mededeling afgelopen maandag dat de projectgroep in gesprek gaat met de publieke omroep. Er werd een gefotoshopt plaatje getoond waarin een bezoeker van de site van bv de VPRO de mogelijkheid kreeg meteen door te klikken naar de bibliotheeksite.

En ik hoop maar dat het wat wordt met dat idee. En ook dat er meer initiatieven gaan komen om de bibliotheek te embedden (om maar eens een fijn nederlands woord te gebruiken) in andere sites. Sites waar huidige en mogelijke gebruikers zijn.
Want hoe mooi en prachtig de nieuwe landelijke website ook gaat worden, het blijft iets waar mensen naar toe moeten gaan. Terwijl het mij toch minstens zo belangrijk lijkt dat we ons gezicht eens gaan laten zien waar we niet onmiddelijk verwacht worden.

6 opmerkingen:

alicelouise zei

Niet gek, helemaal niet gek vind ik wat ik zie als ik op de demo klik. Ik verheug me nu al op het echte gebruik. Wanneer was dat ook al weer, zei je? Filmpje van wethouder Hekkink geniaal en treffend. Die snelbinders maken het af!

Ton de Kruyff zei

Ik geloof niet dat ik me data kan herinneren, niet precies tenminste. Maar t gaat vlug beginnen. Jan K vertelde tenminste dat de nieuwe site van Haarlem eind van dit jaar live gaat en dat die al erg rekening houdt met bibliotheek.nl

Mariandoet23dingen zei

ik vind die top10 widget gaaf!

verder word ik een beetje iebel van dat landelijke. ik weet dat het van de certificeringsmevrouw moet maar ik geloof dat klanten van de bibliotheek daar helemaal niet op zitten te wachten. Denk ik hoor.

Ton de Kruyff zei

Ik werd zelf eerst ook wat dwars van dat landelijke.
Maar ik moet wel toegeven dat zulke widgets etc nooit door onszelf gemaakt zouden kunnen worden. En de klant die in plaats x inlogt en in de collectie etc van plaats x rondkijkt zal t verder worst zijn dat mensen uit plaats Z via dezelfde site inloggen.
Ik hoop alleen wel dat dingen die we nu plaatselijk verzinnen straks nog zin hebben. Kan je die nog kwijt via zo'n site? Of moet je dan je eigen webplekje nog houden? En is dat dan niet dubbelop?

Mariandoet23dingen zei

we zijn verdorie nog amper aan onze eigen nieuwe site gewend... snik.

Ton de Kruyff zei

Maar die mag ook wel blijven, die site. Dat mag allemaal. Maar hoe betaalbaar dat allemaal op termijn nog zal zijn?