dinsdag 6 juli 2010

Het internet is voorbij, Prince zegt het zelf

Prince Roger Nelson (aka Prince, The Symbol, TAFKAP, Camille, Christopher, Alexander Nevermind en zo gaat het nog wel even door) laat weer eens van zich horen.

In een interview (of iets dat er een beetje op lijkt) zegt de kleine man uit Minneapolis:
“Het tijdperk van internet is voorbij. Het is net als MTV: ooit was het hip, maar plotseling werd het ouderwets”, gaat de zanger verder. Bovendien vindt Prince dat internet slecht voor je is. “Computer en digitale gadgets stoppen je hoofd vol met cijfers; dat kan nooit goed voor je zijn.”

Die uitspraak valt voor mij onder het kopje "voorspellingen" en daar kleef ik tegenwoordig meteen de uitspraak "voorspellen is moeilijk, zeker als het om de toekomst gaat" van Niels Bohr op. Anders is het eind zoek.

Hoewel de tijdgeest voor lijkt te schrijven dat delen goed voor je is en dat rechten iets zijn voor bejaarde conservatievelingen denkt Prince daar al een tijdje heel anders over. En daar gaat het hem denk ik echt om.
“Ik snap niet waarom ik mijn muziek aan iTunes of wie dan ook zou moeten geven. Ze willen me niet van te voren betalen en worden boos als ze het niet kunnen krijgen”, zegt hij in hetzelfde interview.

De man procedeerde eerder tegen YouTube en je zult daar dan ook tevergeefs naar een clipje van Prince zoeken. Ze zijn er wel maar de muziek is dan vervangen door sullige coverversies.

Je kunt je schouders erover ophalen.
Prince? Wie?
Maar ergens in al zijn verwarde zinnen maakt hij wel een iets van een punt. Of stelt hij een terechte vraag.
Het internet, het delen van bestanden, kopiƫren, downloaden, het is natuurlijk prachtig dat het allemaal kan. En als je het als artiest (spelend, zingend of schrijvend) allemaal wel best vindt, dan is er niets aan de hand.

Maar wat nu als je dat niet vindt?
Wat nu als je vindt dat het jouw recht is te bepalen wie er verdient aan jouw maaksels?
Wat dan?

(Zo, en nu ga ik dit blogje slijmerig herschrijven en overzetten naar het Engels, de titel veranderen in "Prince is right as he's always right", en daar ga ik hem dan helemaal suf mee spammen. Als het moet beloof ik dan ook nog dat ik de 9 cd boxen The Works met illegale studio opnames thuis meteen weg zal gooien. En dat allemaal om hem zover te krijgen om a.s zondag langs te komen in Rotterdam)

Geen opmerkingen: