donderdag 20 mei 2010

De iPad, binnenkort op een podium bij u in de buurt?


De Keytar, ik had dat instrument eigenlijk al naar de uithoeken van mijn geheugen verbannen.
Jaren terug zag je het ding wel eens, tijdens concerten. Het was, denk ik, een soort van amechtige poging de keyboardspeler wat meer vrijheid te geven. Je kon met het ding fijn rondlopen op een podium en dat was vast goed voor het ego.
Al vond ik het voornamelijk nogal een koddig gezicht.

Ik moest aan de Keytar denken toen ik het filmpje hieronder zag.
De iPad, daar is hij weer.
Twee mannen knutselden in 24 uur een nieuw appje in elkaar, de Artikulator. Dat is een suffe naam, dat is zo maar verder is t een leuk idee.

Met de Artikulator "teken" je muziek op je iPad. Muziek tekenen is niet helemaal nieuw (zie het filmpje) en het resultaat is op dit moment nogal, hmm, nou ja, luister even naar het filmpje.

De app is nog niet beschikbaar maar ik heb nu al visioenen van podia vol rondlopende (rondhossende kan ook) mensen met een iPad waar muziek uit komt.

Nou ja, dan zie ik misschien ook eens zo'n ding in het wild.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Had ik dit geweten toen ik voor de muziekbibliotheekopleiding mijn scriptie schreef over computermuziek. Klinkt hetzelfde en is minstens zo onverteerbaar. Nee dan componeer ik liever met Bloom van Brian Eno.

Ton de Kruyff zei

@Edo die Eno app kon ik nog niet. Leuk. Ik zou er bijna een iPhone voor kopen en dan fijn mn eigen soundscapes maken. Maar ja, ik heb nog een contracht met Vodafail, sorry, Vodafone.

schrijverdezes zei

Ik heb al een iPad gezien in de trein. De jongen die hem bij zich had zei dat hij hem erg leuk vond en hij kreeg meteen aandacht van het meisje dat tegenover hem zat. Ze vroeg 'lees je er dan ook van die boeken op?' en hij zei 'ja' en liet haar er eentje (d.w.z. een bladzij eruit) zien.

marinus zei

aha zo werkt dat afijn. bij de binding staat volgen nu aan! enneh leuk filmpje over die baan bij nr10!