dinsdag 2 augustus 2011

Lezen kan dom maken (misschien, voor een tijdje)


De website "Improbable Research" (research that make people laugh and think) kopte vorige week "Stupid stories and subsequent stupidity". Kijk, dat trekt de aandacht. Zoek ik, het is vakantietijd, de halve week boeken voor kinderen op, zorg ik er onbedoeld voor dat ze misschien kortstondig minder slim zijn.

Tenminste, dat zou het onderzoek kunnen zeggen. Markus Appel (met allerlei afkortingen voor zijn naam) liet 81 deelnemers een verhaal lezen over een erg onintelligente hooligan, die er ook nog uitzag als een skinhead. Na het lezen werden er vragen gesteld.

“As expected, participants who read a narrative about a stupidly acting soccer hooligan performed worse in the knowledge test than participants who read a narrative about a character with no reference to his intellectual abilities.”

Improbable Research geeft ook een link naar het hele onderzoek. Ik kopieer en plak even de samenvatting.

Media priming refers to the residual, often unintended consequences of media use on subsequent perceptions, judgments, and behavior. Previous research showed that the media can prime behavior that is in line with the primed traits or concepts (assimilation). However, assimilation is expected to be less likely and priming may even yield reverse effect (contrast) when recipients have a dissimilarity testing mindset. Based on previous research on narrative comprehension and experience as well as research on media priming, a short term influence of stories on cognitive performance is predicted. In an experimental study, participants (N = 81) read a story about a stupid soccer hooligan. As expected, participants who read the story without a special processing instruction performed worse in a knowledge test than a control group who read an unrelated text. Participants with a reading goal instruction to find dissimilarities between the self and the main protagonist performed better than participants who read the story without this instruction. The
effects of reported self-activation and story length were further considered. Future inquiries with narratives as primes and contrast effects in media effects research are discussed.


Het hele stuk omvat 41 pagina's. Met erg veel moeilijke, of beter, mij onbekende termen als media priming. Eerlijk gezegd verloor ik na een paar pagina's mijn aandacht, ok, ik snapte het gewoon niet meer. Maar het zou zomaar een belangrijk onderzoek kunnen zijn. Misschien. Als het klopt. De invloed van woorden, media kun je misschien niet zomaar afdoen met "het is maar een verhaaltje hoor".

Het is onderzocht, en het staat ergens, je kunt het lezen. En er over nadenken. Ik ga zo weer boeken zoeken voor kinderen. En misschien hum toekomst zo wel onherstelbare schade toebrengen.

Geen opmerkingen: