woensdag 17 oktober 2012

Wachten op eGodot

Zelf heb ik niks met eBoeken.
Helemaal niks.
Ik houd wel eens zo'n eLezer vast hoor. Als er weer eens wat mee is. En toen ik dat voor het eerst deed vond ik het ook best bijzonder, dat je er bladzijdes mee kon omslaan en dat de letters groter en kleiner konden. Maar ik kan al jaren heel goed bladeren met papier, en ik heb al een leesbril.
Op vakantie schijnt zo'n ding ook heel handig te zijn. Al heb ik dat altijd een aan decadentie grenzend verkoopzinnetje gevonden. En op de meeste van mijn vakantiebestemmingen is er erg veel zand en erg weinig elektriciteit.

Nou niet meteen gaan roepen van "Weer zo'n zich aan de ouderwetsigheid vastklemmende bibliothecaris". In "mijn" bibliotheek kopen we ook boeken over onbewijsbare boomknuffel therapieën en figuurzagen. En de boeken van Heleen van Royen worden ook gewoon aangeschaft.

Wat ik zelf van eBoeken vind doet er dus niet zoveel toe.

Al een paar jaar kunnen klanten/leden/gebruikers en waarschijnlijk ook gasten in "mijn" bibliotheek de beperkte hoeveelheid eBoeken lenen uit de ePortal van de NBD. Als het tenminste lukt om ze in te schrijven en als ze zelf het magisch realistische downloadproces volbrengen.

We doen ook blij optimistisch over het aanbod van stromend leesbare titels.

Maar het schiet allemaal niet echt op he.

Soms verbaas ik me wat over de hele bibliotheek en het eBoek discussie. Was ik er net wat aan gewend dat een bibliotheek zich niet moest vastklampen aan het uitlenen van het papieren boek. Begon ik er net over te denken om "mijn" klanten/leden/gebruikers en ook gasten uit te leggen dat zij al decennia de bibliotheek op een geheel foute manier zien en gebruiken ("Nee, sorry, u kunt dat boek niet zomaar stilletjes lenen, u zult er toch echt eerst een zoekvraag over moeten stellen"). En dan moeten we plots weer wel veel tijd en ook geld in het uitlenen van eBoeken gaan steken.

Maar, die verbazing sla ik dan wel even over. Je kunt je tenslotte niet chronisch blijven verbazen. Laten we er vanuit gaan dat het uitlenen van boeken/eBoeken een goed idee is.

Al een tijdje hangt er ergens op mijn pc een pdf rond. Van de VOB inkoopcommissie. Die pdf gaat over eBoeken. Er staat zelfs een opzet in voor een lidmaatschap waarmee klanten/leden/gebruikers, nee gasten waarschijnlijk niet, eBoeken kunnen gaan lenen. Ik heb het gelezen en er over nagedacht. Dat nadenken kwam vooral door het precieze getal van 17 bij het gelimiteerde lidmaatschap. Het duurde even voor ik bedacht dat dat dan wel zou betekenen dat je eenmaal per drie weken een eBoek mocht lenen.

Maar wanneer komen nu de titels?

In december komt er een actie. Met een campagne, stations, QR codes, en stromende boeken. Mooi. Ik kom vaak op stations dus ik heb er zin in. Op de Q&A pagina van de actie lees ik dat de titels een half jaar beschikbaar blijven. Een half jaar? En welke titels gaan het nu eigenlijk worden?

Plannen zat, pdf'jes te over.

Maar, en ik weet dat ik van nature ongeduldig ben, en dat ik een korte attentiespanne heb, wanneer gaan we nou eindelijk eens wat doen? Iets van enige omvang, en voor langer dan een actieperiode.
Ik hoor voor mijn gevoel nu al jaren dat "we" wat "moeten" met eBoeken en dat er gesproken wordt. Met waarschijnlijk van alles en iedereen. En dat is vast heel goed, en mooi ook. En het zal ook vast razend ingewikkeld zijn.

Maar wanneer komt het nu eindelijk eens? Hoelang moet het nog duren? Want laten we eerlijk zijn, zo heel erg veel onkommerde wachttijd heeft de bibliotheek niet meer. Tenminste, de "mijne" niet.

Dus. Schiet eens op verdorie!







5 opmerkingen:

Fabiola zei

Het beste wat ik tot nu toe over eBoeks heb gelezen.

Edo zei

Ik lees net dat het überhaupt in Nederland niet echt rap gaat met de verhuur van e-books.

En het blijft voor mij een vreemde kronkel: iets wat je eindeloos kunt reproduceren zonder kwaliteitsverlies, wat er altijd kan blijven bestaan, wat je keer op keer zou moeten kunnen downloaden en dat dan willen verhuren...

Ton de Kruyff zei

@Fabiola dank je, er moet eens wat helderder over die eBoeken gepraat en geschreven worden. Er is vaak teveel lucht en hyperigheid in de berichten. Denk ik.

@Edo Nee, snel gaat t niet, en misschien is t hele uitleenidee ook wel een rare kronkel. Maar laten we dat dan vinden, en het besluiten en het bekend maken. Nu moddert het maar door met hier weer wat en daar dan weer een misschien ooit. Dat zeurt nu al jaren zo door.

Fabiola zei

Nu dat je het zegt... het herinnert me inderdaad aan "50 tinten grijs" en de hyperigheid daar omtrent.

Ton de Kruyff zei

@fabiola en die "50" hype hebben we dus hier in de bibliotheek ook gewoon gekocht :-)