dinsdag 12 januari 2010

#durftevragen



Het was me een beetje ontgaan, #durftevragen op Twitter, maar de laatste tijd zie ik steeds meer van die hashtags voorbij komen. Mooi, simpel, to the point en vlug.

Al met al.

Is #durftevragen de geruisloze opvolger van Al@din?
Is er een boot gemist?
Kunnen we (nog) iets met #durftevragen?
Of moet #durftevragen dan toch echt iets met bronvermeldingen gaan doen?

9 opmerkingen:

  1. Tsja, of we nu echt de boot hebben gemist? Ik vond het erg jammer dat Aladin op Twitter (http://www.zbdigitaal.nl/2009/05/aladin-op-twitter-een-vragendienst-in.html en http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/aladin-op-twitter-wie-doet-er)blijkbaar te losjes was georgnaniseerd om collega's ertoe te bewegen mee te doen. Met een feedje op termen rondom vragen konden we zo aan de slag. Maar dat zit niet in taakbeschrijvingen of plannen...en bleef dus bij te weinig mensen liggen...

    Er is ook nog een dienst als Hulp Gezocht http://twitter.com/Hulpgezocht

    Begrijpelijk dat het zo gaat, maar ik vrees dat dit nu eenmaal is zoals het gaat. Als groep komen we niet zo snel in beweging...dat is toch te complex. Als we het wel proberen worden we te langzaam.

    Maar twitter als vraagbaak is fantastisch. Sneller dan menig helpdesk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Edwin, toch blijft het jammer dat het allemaal zo van taken en functies en inbbeden in af gaat hangen.
    Aladin op Twitter was een eenvoudig en doeltreffend idee. Het is toch verbazingwekkend hoe dat dan helemaal "dood" valt. Terwijl we allemaal (of bijna allemaal) steeds roepen dat we veel meer digitaal moeten doen.
    Ik snap soms, of vaker dat verschil tussen zeggen en doen niet helemaal meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies daarom geloof ik wel in kleine teams die, betaald en wel, hele dagen aan de slag mogen met dit soort dingen. Een mannetje of tien die helemaal los gaan. Dan kan je een behoorlijk eind komen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat moet toch te regelen zijn? Met al die basisbibliotheken en beleidsvoornemens.
    Misschien moeten we er eens een werkbezoek tegen aangooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nou zo frustrerend. Dat we wel weten wat we er mee zouden kunnen doen, maar dat het bij de uitvoering struikelt. En dat we ondertussen links en rechts ingehaald worden.

    Het bewijst wel de kracht van het medium en dat het écht tweerichtingsverkeer is. Niet alleen zenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Edo maar het is zo (%$#@) dat we nooit verder komen dan constateren dat het niet goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop dit jaar in mijn project rond de informatiedienstverlening concrete resultaten te gaan boeken qua vraagbeantwoording. Maar ... grootste struikel blok is volgens mij of bibliotheken het nog wel als hun missie zien om vragen te beantwoorden. Of in elk geval of ze wel vragen van zomaar iemand willen beantwoorden, die ze niet specifiek aan de bibliotheek gesteld heeft en die misschien niet eens over boeken gaan.

    Ik denk dat het bij twitter niet de stroperigheid van de brache was, maar het gebrek aan draagvlak voor het beantwoorden van vragen. En als er bij bibliotheken geen draagvlak voor is krijgen bibliotheekmedewerkers er geen uren voor ...

    Laten we maar hopen dat ik te pessimistisch ben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Informatiegebruiker, doen we nu ook al niet meer aan vraagbeantwoording? Kan iemand dan eens een blogje schrijven over wat we dan (nog) wel doen?

    BeantwoordenVerwijderen