dinsdag 26 januari 2010

7 uur en 38 minuten per dag voor een schermpje

De Kaiser Family Foundation in Amerika publiceerde vorige week het rapport "Generation M2: Media in the lives of 8-18 year olds".

De samenvatting gaat zo:

"A national survey by the Kaiser Family Foundation found that with technology allowing nearly 24-hour media access as children and teens go about their daily lives, the amount of time young people spend with entertainment media has risen dramatically, especially among minority youth. Today, 8-18 year-olds devote an average of 7 hours and 38 minutes (7:38) to using entertainment media across a typical day (more than 53 hours a week). And because they spend so much of that time 'media multitasking' (using more than one medium at a time), they actually manage to pack a total of 10 hours and 45 minutes (10:45) worth of media content into those 7½ hours."

Je zou er helemaal stil van vallen. Vooral omdat het hier gaat om recreatieve mediaconsumptie (zie voor de methodologie pagina 6).

Natuurlijk viel de media niet stil. Er werd bezorgd gesproken.



Ik ga niet doen alsof ik het hele rapport heb gelezen. Het is 85 pagina's dik. Bovendien heb ik thuis geen printer en lezen van een scherm kost mij (generatiekloof?) na een tijdje teveel moeite. Dus ik heb wat gebladerd.

Opvallend, of bevestigend vond ik de constatering van de onderzoekers dat het bezit van mobiele apparaten als een laptop en een mobieltje flink is toegenomen. En dat de groei van de mediaconsumptie voor een flink deel op die apparaten plaatsvindt.



Het rapport zegt op pagina 30 ook iets over het lezen van gedrukte media. Het zal misschien niet verbazen. Er wordt minder gelezen. Ook als je de tijd meeneemt die kinderen via een schermpje lezen en dat laatste had ik dan weer niet verwacht.
Het percentage kinderen dat een boek leest groeit trouwens iets, de daling komt voornamelijk door het minder lezen van tijdschriften en kranten.



Haast als bijzin wordt trouwens geconstateerd dat kinderen die veel lezen gemiddeld hogere cijfers halen dan kinderen die minder vaak lezen.

Het lijkt me dat juist die bevinding niet onbelangrijk is.

5 opmerkingen:

  1. "Studieing is just wasting X-boxtime" Fascinerende opvatting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond die opmerking op een wonderlijke manier ook wel weer heel eerlijk eigenlijk.
    Het is maar goed dat er vroeger geen X-box was denk ik wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'dat kinderen die veel lezen gemiddeld hogere cijfers halen dan kinderen die minder vaak lezen'
    Zie je hier een kwestie van oorzaak en gevolg in? Voor mij is dat nog maar de vraag: wat is oorzaak, wat is gevolg of zijn beide zaken misschien het gevolg van dezelfde oorzaak, b.v. opleidingsniveau van de ouders of afkomst (Chinees). (Zo zou je ook kunnen concluderen dat kinderen die merkkleding dragen hogere cijfers halen, ik noem maar wat.) Maar misschien is daar allemaal voor gecorrigeerd, iets waar je dan wel het hele rapport voor moet doornemen en dat gaat me (veel) te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @schrijverdezes De onderzoekers schrijven iets verder in het rapport wel dat er geen aantoonbaar verband tussen schoolcijfers en laag/gemiddeld/zwaar gebruik van media als totaal te vinden is. Waar ik dan uit opmaak dat ze hun bevindingen, en dus ook die over een verband tussen lezen en schoolcijfers, statistisch hebben geverifieerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar een statistisch verband zegt niets over oorzaak en gevolg, dat bedoelde ik.

    BeantwoordenVerwijderen