woensdag 1 juli 2009

Ding 12 Twitter

Jaja, ik weet het. Net ding 11 en nu al ding 12. Maar ik zat toch maar wat te wachten tot ik naar het gemeentehuis mocht.
En ding 12 fascineert. En irriteert.

Ik tik nu zo soms een zinnetje in mijn "what are you doing?" schermpje bij Twitter. Ik volg wat mensen. Ik lees de zinnetjes die zij tikken. Sommige praten over hun konijn, anderen over antibiotica, hun IPhone, de artikelen die ze lezen, dat soort dingen.

Twitter. Gaat het ook ergens niet over Twitter? In mn rss-reader stonden de laatste dagen berichten over Twitter for busy people, visualisaties voor Twitter, het getwitter rond de dood van Michael Jackson, de nep doodsberichten van andere sterren op Twitter.
Je zou er welhaast overspannen van worden.
En dat doen misschien een aantal Twitteraars ook wel. Driftig tikkend op de toetsjes. Hieronder een grafiek van de tweets over Michael Jackson. Een enorme piek na het overlijden. Nu is het getwitter al weer haast verdwenen. De twitteraar is op zoek naar het volgende nieuwtje



Ik weet het niet met Twitter. Natuurlijk, een account is snel gemaakt. Een bibliotheek op Twitter is zo gemaakt. Geef de aangewezen bibliotheektwitteraar een paar briefjes met korte zinnetjes per dag die hij of zij intikt en een actief twitterende bibliotheek is geboren.

Maar heeft het zin? Twitteren onze klanten? Tweetmondo laat maar iets meer dan 3000 twitters zien in Nederland. Dat ligt natuurlijk ook aan alle twitteraars die zich wel aanmelden maar hun locatie niet vermelden. Maar toch.

Vervelender voor twitter is dit onderzoek.
60% van de Twitteraars stopt binnen een maand.
10% van de Twitteraars zorgt voor 90% van de feeds.

Dus. Ik weet het niet met Twitter. Het is akelig eenvoudig en als "werkje" vrij makkelijk in te passen in de communicatie van een bibliotheek met haar "volgers".
Maar is het meer dan een makkelijk communicatiedingetje? Is de twitter output onmisbaar voor de moderne informatiewerker? Heeft iemand daar een mening over?

Zeg het nou. Alsjeblieft. Twitter het als je wilt. @tondekruyff

6 opmerkingen:

  1. privé vind ik het twitteren erg leuk.. het zit al helemaal in mijn systeem.. voor de bibliotheek zie ik het ook nog niet zo zitten hoor...er zijn nog heeeeel veel mensen die geen idee hebben wat het is en als je het uitlegt met hun ogen draaien zo van 'wat heb je dáár nou aan'...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onbekend maakt onbemind en daar kunnen jullie als bibliotheek wat aan doen. Mediawijsheid, ik noem de term maar weer eens. Dat mes snijdt aan twee kanten.

    Ik dacht dat de voorbeelden waarin Twitter een hoofdrol speelde de laatste tijd het pleit vanzelf zouden beslechten, maar ik zie nog altijd twijfel. Tuurlijk 60% afhakers. Een bewijs dat 2.0 tussen je oren moet zitten en geen aangeboren truukje is. Veel 23dingeraars stoppen snel met Twitteren, dus daar zijn we zelf ook voor een aardig deel verantwoordelijk voor.

    Twitter onmisbaar? Ik ben van mening dat het een communicatiekanaal is dat z'n eigen karakteristieken heeft, al is het alleen al door de snelle en korte berichten. Als je op de actualiteit zit is Twitter heel belangrijk. Als je geïnteresseerd bent in trends ook. En verder is het vooral keuzes maken. Keuzes maken in wie je volgt en hen ook weer afserveren als ze je niet genoeg opleveren.

    En zou je als bibliotheek niet ieder communicatiekanaal moeten benutten om je dienstverlening aan je gebruikers aan te bieden virtueel en fysiek, lid en geen-lid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Edo De eerste 3 alinea's, ja. De 4e, ik denk niet dat je automatisch alle/ieder kanaal kunt/moet benutten. Het moet intern kunnen (tijd) en extern passen (beeld/imago).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor praktische problemen zijn vaak dito problemen. Je hoeft het niet alleen te doen. Als ik zie hoe het in de VS al ingeburgerd en doodnormaal is, dan is het bezwaar van imago ook iets wat je zelf kunt beïnvloeden. We hebben erg lang geaarzeld en dat komt je imago niet ten goede. Maar gaat daar deze cursus ook niet deels over?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Edo Daar gaat deze cusrus meer dan wat dan ook over. Het moet anders. Raar genoeg weet iedereen dat maar toch blijven de zinnen "maar wat kost het allemaal veel tijd" en "ik moet ook mn gewone werk nog doen" nog erg vaak voor komen in de postjes.
    Twitter, hoe wonderlijk ik het ook nog vind krijgt van mij een vinkje bij "eenvoudig in te passen" en "1 van de dingen die we gaan doen". Al was het alleen maar voor de imagoshift

    BeantwoordenVerwijderen